Kunnallisen jätehuollon palvelutoiminnan kehittäminen asiakasnäkökulmasta
Alkki, Janne (2012)
Alkki, Janne
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060211327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060211327
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on Napapiirin Residuum Oy:n tuottaman kunnallisen jätehuollon palvelutoiminnan kehittäminen asiakasnäkökulmasta. Tutkimuksessa tutkitaan kunnan vastuulla olevan asumisessa syntyvän yhdyskuntajätteen, biojätteen sekä ekopisteillä kerättävien hyötyjätteiden lajittelua, keräystä, käsittelyä ja hyödyntämistä sekä kartoitetaan asiakaslähtöistä tietoa palveluiden kehittämiseksi. Tuottajavastuun tavoitteita tai eri kuljetusjärjestelmien vaikutuksia ei tutkimuksessa käsitellä.
Suomen kunnallisessa jätehuollossa on tapahtunut suuria muutoksia viime vuosikymmenien aikana. Kaatopaikkojen määrä on vähentynyt, jätteiden syntypaikkalajittelun merkitys on kasvanut, jätteen energiahyötykäyttö lisääntynyt ja lajittelemattoman jätteen sijoittaminen kaatopaikalle on jo lähes kiellettyä.
Uusi jätelaki astui voimaan 1.5.2012 ja sen myötä myös kansallinen jäteasetus sekä eräät muut jätehuoltoa säätelevät määräykset ja ohjeet ajantasaistuivat. Lainsäädännön muutokset tuovat lähitulevaisuudessa mukanaan muutoksia kunnallisen jätehuollon toimintaympäristöön sekä määrällisiä tavoitteita syntyneiden jätteiden kierrätykselle ja hyötykäytölle. Tämän tutkimuksen tavoitteena on vastata näihin haasteisiin sekä löytää yhtiön strategiaa tukevia asiakaslähtöisiä, taloudellisia ja tuloksellisia ratkaisuja tavoitteiden saavuttamiseksi toimialueen alueelliset olosuhteet huomioon ottaen.
Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella ja näkökulmana on tapaustutkimus. Tutkimusaineisto on hankittu teemahaastatteluilla ja analysoitu aineistolähtöisesti. Haastatellut henkilöt on valittu yhtiön toimialueen jätteen tuottajien keskuudesta harkitusti tavoitteena saada mahdollisimman kattavia näkemyksiä erilaisista näkökulmista. Tutkimuksen tuloksena esitetään konkreettisia ehdotuksia palvelutoiminnan kehittämiseksi asiakaslähtöisesti.
Suomen kunnallisessa jätehuollossa on tapahtunut suuria muutoksia viime vuosikymmenien aikana. Kaatopaikkojen määrä on vähentynyt, jätteiden syntypaikkalajittelun merkitys on kasvanut, jätteen energiahyötykäyttö lisääntynyt ja lajittelemattoman jätteen sijoittaminen kaatopaikalle on jo lähes kiellettyä.
Uusi jätelaki astui voimaan 1.5.2012 ja sen myötä myös kansallinen jäteasetus sekä eräät muut jätehuoltoa säätelevät määräykset ja ohjeet ajantasaistuivat. Lainsäädännön muutokset tuovat lähitulevaisuudessa mukanaan muutoksia kunnallisen jätehuollon toimintaympäristöön sekä määrällisiä tavoitteita syntyneiden jätteiden kierrätykselle ja hyötykäytölle. Tämän tutkimuksen tavoitteena on vastata näihin haasteisiin sekä löytää yhtiön strategiaa tukevia asiakaslähtöisiä, taloudellisia ja tuloksellisia ratkaisuja tavoitteiden saavuttamiseksi toimialueen alueelliset olosuhteet huomioon ottaen.
Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella ja näkökulmana on tapaustutkimus. Tutkimusaineisto on hankittu teemahaastatteluilla ja analysoitu aineistolähtöisesti. Haastatellut henkilöt on valittu yhtiön toimialueen jätteen tuottajien keskuudesta harkitusti tavoitteena saada mahdollisimman kattavia näkemyksiä erilaisista näkökulmista. Tutkimuksen tuloksena esitetään konkreettisia ehdotuksia palvelutoiminnan kehittämiseksi asiakaslähtöisesti.