Lähetysseurantatietoon perustuva edustajalaskutus DB Schenker -konsernissa – prosessin kuvaus ja toiminnan kehittäminen
Tarvonen, Jere (2012)
Tarvonen, Jere
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060211318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060211318
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa kuvaus lähetysseurantatietojen muodostumisesta DB Schenker -konsernin yleiseen tietovarastoon Schenker Oy:n Euroopan maantiekuljetusten osalta. Lähtökohtana oli toimeksiantajan tarve kehittää lähetysseurantaprosessia siten, että eri työvaiheiden työntekijät ymmärtäisivät kokonaisuuden ja oman työn vaikutukset aiempaa paremmin.
Kuvauksen ohella tarkasteltiin erityisesti konsernin sisäisen edustajalaskutuksen seurantatiedoille asettamia vaatimuksia ja tarpeita. Tavoitteena oli tuoda esille myös käytännön ongelmia, jotka aiheuttavat virheitä seurantatietoihin yrityksen tuontiliikenteen hoidossa. Työn empiirisen osan perustaksi luotiin kirjallisuuskatsaus kuljetusalan informaatiotekniikoiden kehitykseen.
Tapaustutkimuksen tuloksena lähetysseurantatietojen muodostamiseen liittyvä lähdeaineisto onnistuttiin keräämään kokonaisuudeksi, joka selventää prosessin eri vaiheita. Lähdeaineisto koostui konsernin sisäisistä ohjeista, yrityksen henkilökunnan avoimista haastatteluista ja havainnoinnista. Seurantatietoihin perustuvan edustajalaskutuksen vaatimat tapahtumatiedot esitettiin sekä kappaletavaralähetysten että suorien kuljetusten osalta. Esiin tuotiin myös edustajalaskutuksen asettama 21 päivän aikaraja seurantatietojen tuottamiselle sekä tietojen oikeellisuutta edistävän motivointisakon perusteita.
Lähetysseurantatietojen tuottamisen käytännön ongelmiin liittyviä tarkastelu rajattiin koskemaan ainoastaan kohdeyrityksen tuontiliikennettä. Tarkastelun avulla tehty toiminnan kehittäminen perustui omien havaintojen tueksi kerättyihin tilastotietoihin seurantatietojen virheistä tiettynä ajanjaksona. Havainnoinnin ja tilastojen analysoinnin ohella yhteensä kahdeksaa eri työvaiheessa työskentelevän henkilön avointa haastattelua hyödynnettiin virheiden syiden selvittämisessä. Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksena havaittiin, että terminaalityön käytännön ongelmat ja huolimattomuus ovat useimmissa tapauksissa syynä lähetysseurantatietojen virheille.
Opinnäytetyöprosessi toteutettiin keväällä 2012 noin 14 viikon aikana. Työn perusteella esiin nousi jatkotutkimusaiheita, joiden käsittelystä olisi hyötyä Schenker Oy:n pyrkimyksissä kohti emokonsernin asettamia tavoitteita täydellisten tapahtumatietojen takaamisesta jokaiselle lähetykselle.
Kuvauksen ohella tarkasteltiin erityisesti konsernin sisäisen edustajalaskutuksen seurantatiedoille asettamia vaatimuksia ja tarpeita. Tavoitteena oli tuoda esille myös käytännön ongelmia, jotka aiheuttavat virheitä seurantatietoihin yrityksen tuontiliikenteen hoidossa. Työn empiirisen osan perustaksi luotiin kirjallisuuskatsaus kuljetusalan informaatiotekniikoiden kehitykseen.
Tapaustutkimuksen tuloksena lähetysseurantatietojen muodostamiseen liittyvä lähdeaineisto onnistuttiin keräämään kokonaisuudeksi, joka selventää prosessin eri vaiheita. Lähdeaineisto koostui konsernin sisäisistä ohjeista, yrityksen henkilökunnan avoimista haastatteluista ja havainnoinnista. Seurantatietoihin perustuvan edustajalaskutuksen vaatimat tapahtumatiedot esitettiin sekä kappaletavaralähetysten että suorien kuljetusten osalta. Esiin tuotiin myös edustajalaskutuksen asettama 21 päivän aikaraja seurantatietojen tuottamiselle sekä tietojen oikeellisuutta edistävän motivointisakon perusteita.
Lähetysseurantatietojen tuottamisen käytännön ongelmiin liittyviä tarkastelu rajattiin koskemaan ainoastaan kohdeyrityksen tuontiliikennettä. Tarkastelun avulla tehty toiminnan kehittäminen perustui omien havaintojen tueksi kerättyihin tilastotietoihin seurantatietojen virheistä tiettynä ajanjaksona. Havainnoinnin ja tilastojen analysoinnin ohella yhteensä kahdeksaa eri työvaiheessa työskentelevän henkilön avointa haastattelua hyödynnettiin virheiden syiden selvittämisessä. Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksena havaittiin, että terminaalityön käytännön ongelmat ja huolimattomuus ovat useimmissa tapauksissa syynä lähetysseurantatietojen virheille.
Opinnäytetyöprosessi toteutettiin keväällä 2012 noin 14 viikon aikana. Työn perusteella esiin nousi jatkotutkimusaiheita, joiden käsittelystä olisi hyötyä Schenker Oy:n pyrkimyksissä kohti emokonsernin asettamia tavoitteita täydellisten tapahtumatietojen takaamisesta jokaiselle lähetykselle.