Luontopolku osana ympäristökasvatusta
Keronen, Johanna (2012)
Keronen, Johanna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111304
Tiivistelmä
Ympäristökasvatus on osa peruskoulussa annettavaa kasvatusta. Sen kautta voidaan välittää myönteisiä ympäristöasenteita sekä tietoa ympäristöstä. Näin ihmiset oppivat arvostamaan ympäristöä ja käyttämään sitä kestävästi. Luontopolut ovat yksi tapa antaa ympäristökasvatusta. Ne lisäävät etenkin luonnontuntemusta. Luontopolulla ihmiset saavat myös kokemuksia luonnosta ja hyvän mahdollisuuden liikkua opastetusti. Luonto on myös monelle suomalaiselle tärkeä virkistäytymisympäristö.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Siikasalmen koululle Liperiin. Työn tarkoituksena oli suunnitella luontopolku pääasiassa Siikasalmen koulun oppilaiden käyttöön, mutta se on vapaasti myös muiden käytössä. Tavoitteena on lisätä koulun oppilaiden luonnontuntemusta ja herättää kiinnostus luontoa kohtaan. Polkua voidaan hyödyntää myös biologian opetuksessa.
Luontopolun suunnittelun avuksi toteutettiin kysely, jonka avulla haluttiin selvittää tulevien luontopolun käyttäjien luonnontuntemuksen tasoa ja mielenkiinnon kohteita. Kyselyn avulla saatiin myös ideoita polun suunnitteluun. Luonto tulevan polun varrelta inventoitiin. Inventoinnin tuloksena määritettiin alueella olevat biotoopit. Esittelytaulut luontopolulle suunniteltiin kyselyn ja inventoinnin tulosten perusteella.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Siikasalmen koululle Liperiin. Työn tarkoituksena oli suunnitella luontopolku pääasiassa Siikasalmen koulun oppilaiden käyttöön, mutta se on vapaasti myös muiden käytössä. Tavoitteena on lisätä koulun oppilaiden luonnontuntemusta ja herättää kiinnostus luontoa kohtaan. Polkua voidaan hyödyntää myös biologian opetuksessa.
Luontopolun suunnittelun avuksi toteutettiin kysely, jonka avulla haluttiin selvittää tulevien luontopolun käyttäjien luonnontuntemuksen tasoa ja mielenkiinnon kohteita. Kyselyn avulla saatiin myös ideoita polun suunnitteluun. Luonto tulevan polun varrelta inventoitiin. Inventoinnin tuloksena määritettiin alueella olevat biotoopit. Esittelytaulut luontopolulle suunniteltiin kyselyn ja inventoinnin tulosten perusteella.