Sponsorointiyhteistyön kehittäminen : Case Lempäälän Kisa Edustusjääkiekko ry
Alahäivälä, Mikko (2012)
Alahäivälä, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111246
Tiivistelmä
Huippu-urheilu on muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana paljon sekä urheilullisilta että muilta vaatimuksiltaan. Kaupallistumisen seurauksena raha näyttelee yhä suurempaa roolia urheilumaailmassa. Sen seurauksena urheilijoiden ja seurojen yksi tärkeimmistä ja haasteellisimmista tehtävistä on sponsoreiden hankinta. Käytettävissä olevat resurssit vaikuttavat merkittävästi odotusarvoiseen kilpailumenestykseen. Erityisesti tämä korostuu joukkueurheilussa, jossa organisaatioiden ei käytännössä ole edes mahdollista toimia ilman sponsoreiden tukea.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Lempäälän Kisa Edustusjääkiekko ry:lle, joka pelaa Suomen toiseksi korkeimmalla tasolla eli Mestiksessä. Työn tavoitteena oli selvittää sponsoreiden tyytyväisyyttä tämän hetkiseen yhteistyöhön LeKin kanssa sekä saada kehitysehdotuksia yhteistyön toteuttamiseen liittyen. Kolmantena tavoitteena oli saada selville ajatuksia ja syitä siihen, miksi LeKiä ei kaikkien paikallisten yritysten toimesta välttämättä koeta kiinnostavaksi sponsorointikohteeksi. Pyrin tässä työssä myös itse tarjoamaan kehityskelpoisia ideoita seuran hyödynnettäväksi. Tarkoituksena oli myös luoda kattava teoriaosuus sponsorointiyhteistyön eri vaiheista ja siitä mitä siinä tulee huomioida.
Teoriaosuudessa tarkastellaan sponsorointiyhteistyötä hyvin strategisesti molempien osapuolten näkökulmasta ja käydään läpi eri yhteistyömuotoja ja sponsorointitasoja. Yritysten näkökulmasta tarkastellaan erillisesti muun muassa sponsoroinnin hyötyjä ja seuran näkökulmasta sponsorimyynnissä huomioitavia asioita. Myös sponsorointiyhteistyön käytännön toteutusta käydään läpi kattavasti.
Opinnäytetyötä varten tehty tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja haastattelut suoritettiin yritysten toimitiloissa. Haastateltavaksi valittiin sekä nykyisiä sponsoreita että potentiaalisia sponsoreita. Kustakin yrityksestä haastateltiin sellaista henkilöä, joka on aktiivisesti mukana hoitamassa yrityksen sponsorointiprojekteja. Haastattelut toteutettiin pääasiassa vuoden 2012 huhtikuun aikana.
Tulosten perusteella LeKin sponsoroinnissa on monia hyviä puolia, mutta myös kehitettäviä asioita löytyy. Monet kehitettävistä asioista johtuvat siitä, että seuran taloudelliset resurssit ja henkilöstöresurssit ovat vajavaiset. Näistä johtuen kumppanuuksia ei pystytä kaikilta osin toteuttamaan aktiivisesti ja myös myyntityö on hyvin haasteellista. Yleisesti ottaen sponsorit kaipaavat enemmän vastinetta sponsorointituelleen ja toivovat seuran puolelta aktiivisuutta yhteistyön toteutustapojen ideoinnissa ja tarjoamisessa.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Lempäälän Kisa Edustusjääkiekko ry:lle, joka pelaa Suomen toiseksi korkeimmalla tasolla eli Mestiksessä. Työn tavoitteena oli selvittää sponsoreiden tyytyväisyyttä tämän hetkiseen yhteistyöhön LeKin kanssa sekä saada kehitysehdotuksia yhteistyön toteuttamiseen liittyen. Kolmantena tavoitteena oli saada selville ajatuksia ja syitä siihen, miksi LeKiä ei kaikkien paikallisten yritysten toimesta välttämättä koeta kiinnostavaksi sponsorointikohteeksi. Pyrin tässä työssä myös itse tarjoamaan kehityskelpoisia ideoita seuran hyödynnettäväksi. Tarkoituksena oli myös luoda kattava teoriaosuus sponsorointiyhteistyön eri vaiheista ja siitä mitä siinä tulee huomioida.
Teoriaosuudessa tarkastellaan sponsorointiyhteistyötä hyvin strategisesti molempien osapuolten näkökulmasta ja käydään läpi eri yhteistyömuotoja ja sponsorointitasoja. Yritysten näkökulmasta tarkastellaan erillisesti muun muassa sponsoroinnin hyötyjä ja seuran näkökulmasta sponsorimyynnissä huomioitavia asioita. Myös sponsorointiyhteistyön käytännön toteutusta käydään läpi kattavasti.
Opinnäytetyötä varten tehty tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja haastattelut suoritettiin yritysten toimitiloissa. Haastateltavaksi valittiin sekä nykyisiä sponsoreita että potentiaalisia sponsoreita. Kustakin yrityksestä haastateltiin sellaista henkilöä, joka on aktiivisesti mukana hoitamassa yrityksen sponsorointiprojekteja. Haastattelut toteutettiin pääasiassa vuoden 2012 huhtikuun aikana.
Tulosten perusteella LeKin sponsoroinnissa on monia hyviä puolia, mutta myös kehitettäviä asioita löytyy. Monet kehitettävistä asioista johtuvat siitä, että seuran taloudelliset resurssit ja henkilöstöresurssit ovat vajavaiset. Näistä johtuen kumppanuuksia ei pystytä kaikilta osin toteuttamaan aktiivisesti ja myös myyntityö on hyvin haasteellista. Yleisesti ottaen sponsorit kaipaavat enemmän vastinetta sponsorointituelleen ja toivovat seuran puolelta aktiivisuutta yhteistyön toteutustapojen ideoinnissa ja tarjoamisessa.