Tietohallintostrategia
Heiska, Antti (2012)
Heiska, Antti
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111197
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kertoa tietohallintostrategiasta yleisesti, sekä luoda tietohallintostrategian suunnittelussa ja toteutuksessa opastava työ. Tietohallintostrategiassa kirjataan organisaation tietohallinnon perusperiaatteet. Ne tarkoittavat sitä, mille linjauksille yrityksen tai muun tahon tietohallinto rakentuu. Näitä ovat tyypillisesti esimerkiksi keskittäminen, kehittäminen, kustannustehokkuus, asiakaslähtöisyys, yhteistyö, jne.
Samassa yhteydessä kuvataan yleensä tietohallinnon eri ratkaisut, niiden merkitys ja suhteet. Tietohallintostrategiassa kuvataan myös usein tietohallinto-organisaatio ja määritellään jäsenten tehtävät sekä johtosuhteet. Strategiassa määritellään esimerkiksi kehittämis- ja muut tietohallintotiimit sekä mallit, joilla tietohallintoa johdetaan.
Tietohallintostrategia luodaan tyypillisesti 3-5 vuoden pituiselle aikajaksolle, mutta myös vaihtelevammat aikavälit ovat mahdollisia. Monet yritykset varjelevat tarkasti strategioitaan, mukaan lukien tietohallintostrategiaa, liikesalaisuuksina. Julkisen sektorin toiminta eroaa tästä sen ollessa nimensä mukaisesti julkinen, ja näin ollen avoimempi strategioidensa suhteen. Tästä syystä näitä strategioita löytyy usein inter-netistä missä ne ovat kaikkien saatavilla.
Vuosien saatossa tietohallintoon liittyvät ajattelutavat ja termit ovat muuttuneet, eikä tietohallintostrategiakaan ole välttynyt tältä, mutta usein puhutaan asioista, jotka ovat ydinkohdiltaan samoja kuin ennenkin: tietohallinnosta ja tietojenkäsittelyn pitkäntähtäimen suunnittelusta. Mikäli nykyisen kaltainen taloudellinen epävakaus jatkuu, tulee strategisen ajattelun tärkeys näissä asioissa korostumaan entisestään.
Samassa yhteydessä kuvataan yleensä tietohallinnon eri ratkaisut, niiden merkitys ja suhteet. Tietohallintostrategiassa kuvataan myös usein tietohallinto-organisaatio ja määritellään jäsenten tehtävät sekä johtosuhteet. Strategiassa määritellään esimerkiksi kehittämis- ja muut tietohallintotiimit sekä mallit, joilla tietohallintoa johdetaan.
Tietohallintostrategia luodaan tyypillisesti 3-5 vuoden pituiselle aikajaksolle, mutta myös vaihtelevammat aikavälit ovat mahdollisia. Monet yritykset varjelevat tarkasti strategioitaan, mukaan lukien tietohallintostrategiaa, liikesalaisuuksina. Julkisen sektorin toiminta eroaa tästä sen ollessa nimensä mukaisesti julkinen, ja näin ollen avoimempi strategioidensa suhteen. Tästä syystä näitä strategioita löytyy usein inter-netistä missä ne ovat kaikkien saatavilla.
Vuosien saatossa tietohallintoon liittyvät ajattelutavat ja termit ovat muuttuneet, eikä tietohallintostrategiakaan ole välttynyt tältä, mutta usein puhutaan asioista, jotka ovat ydinkohdiltaan samoja kuin ennenkin: tietohallinnosta ja tietojenkäsittelyn pitkäntähtäimen suunnittelusta. Mikäli nykyisen kaltainen taloudellinen epävakaus jatkuu, tulee strategisen ajattelun tärkeys näissä asioissa korostumaan entisestään.