Yrityksen etabloitumisstrategia Kiinan markkinoille
Heinäaho, Miso (2012)
Heinäaho, Miso
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111188
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin suomalaisyrityksen etabloitumista Kiinan markkinoille. Opinnäytetyö on jaettu teoreettiseen viitekehykseen sekä käytännön case- yritysesimerkkiin.
Teoreettisessä viitekehyksessä on koottuna kirjallisuudesta, tutkimuksista tai muista mahdollisista lähteistä saatua tietoa. Käytännön case-yritysesimerkkinä oli Ecocat Oy etabloitusmissuunnitelma Kiinan markkinoille.
Opinnäytetyön teoreettisessä viitekehyksessä käsiteltiin Aasian alueen merkitystä kaupankäyntiin, kansainvälistymiseen vaikuttavia tekijöitä, eri etabloitumismuotoja, strategista päätöksenteon merkitystä, Kiinan verotusmallien käytäntöjä ja kansainvälistymistukia. Lähteenä käytettiin mahdollisimman uutta ja ajantasalla olevaa tietoa.
Case-yritysesimerkkinä oli Ecocatin etabloitumissuunnitelma Kiinan markkinoille. Käytännön esimerkissä oli selvitetty kokonaisvaltaisesti yrityksen erilaiset riskit, investointitarpeet, taloudellinen kannattavuus ja projektisuunnitelma. Yhtiön johto tekee päätökset mahdollisesta etabloitumisesta case-työn pohjalta.
Yrityksen suunnitellessa etabloitumista Kiinan markkinoille nousee yritysmuodon rooli tärkeään asemaan. Mikäli Kiinaan perustettavasta yrityksestä tulee yhteistyöyritys (JV) nousee oikean ja luotettavan yhtiökumppanin löytäminen suureen ja tärkeään rooliin. Mikäli yritys päättää itse hallinnoida ja omistaa Kiinassa olevaa yritystä sataprosenttisesti on tiedossa lainsäädännön monimutkaisuus. Yrityksen tulee selvittää hyvin tarkasti ja konsultointi apua käyttäen miten Kiinan markkinoilla tulee toimia. Suhdeverkostojen on oltava hyvässä kunnossa ennen etabloitumista.
Teoreettisessä viitekehyksessä on koottuna kirjallisuudesta, tutkimuksista tai muista mahdollisista lähteistä saatua tietoa. Käytännön case-yritysesimerkkinä oli Ecocat Oy etabloitusmissuunnitelma Kiinan markkinoille.
Opinnäytetyön teoreettisessä viitekehyksessä käsiteltiin Aasian alueen merkitystä kaupankäyntiin, kansainvälistymiseen vaikuttavia tekijöitä, eri etabloitumismuotoja, strategista päätöksenteon merkitystä, Kiinan verotusmallien käytäntöjä ja kansainvälistymistukia. Lähteenä käytettiin mahdollisimman uutta ja ajantasalla olevaa tietoa.
Case-yritysesimerkkinä oli Ecocatin etabloitumissuunnitelma Kiinan markkinoille. Käytännön esimerkissä oli selvitetty kokonaisvaltaisesti yrityksen erilaiset riskit, investointitarpeet, taloudellinen kannattavuus ja projektisuunnitelma. Yhtiön johto tekee päätökset mahdollisesta etabloitumisesta case-työn pohjalta.
Yrityksen suunnitellessa etabloitumista Kiinan markkinoille nousee yritysmuodon rooli tärkeään asemaan. Mikäli Kiinaan perustettavasta yrityksestä tulee yhteistyöyritys (JV) nousee oikean ja luotettavan yhtiökumppanin löytäminen suureen ja tärkeään rooliin. Mikäli yritys päättää itse hallinnoida ja omistaa Kiinassa olevaa yritystä sataprosenttisesti on tiedossa lainsäädännön monimutkaisuus. Yrityksen tulee selvittää hyvin tarkasti ja konsultointi apua käyttäen miten Kiinan markkinoilla tulee toimia. Suhdeverkostojen on oltava hyvässä kunnossa ennen etabloitumista.