Concept Design for a Fitness Center
Lehtiniemi, Sonja (2012)
Lehtiniemi, Sonja
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111185
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrityskonseptin luominen liikuntakeskukselle, jonka palvelu rakentuu kuntosalipalveluista, jooga- ja Pilates –kursseista sekä erityisestä mehu- ja smoothiebaarista. Tutkimuksen kohteena konseptin luomisessa on niin liiketoimintamallit, brandin rakentaminen ja imagon profilointi kuin yrityksen toiminta-ala fitness ja kuntosalitoiminta.
Konseptin luomisen pohjana on Design Management ja palvelumuotoilun innovaatiomenetelmät ja ajattelumallit. Tarkoituksena on ollut koota kokonaisvaltainen esimerkki yrityssuunnittelun vaiheista muotoilun ja visuaalisen vaikuttamisen näkökulmasta. Liiketoiminta ja yritystieto yhdistyvät työhön olennaisesti, mutta perustavanlaatuinen osa siitä on tarkoituksenmukaisesti jätetty pois kyseessä ollen muotoilun opinnäytetyö. Yritysidean lähtökohtana on oma kiinnostus alalle ja yrittäjyyteen.
Työvälineinä on käytetty kirjallisen ja internettutkimuksen tueksi miellekarttoja ja benchmarkausta, etnografisia tutkimusmenetelmiä kuten keskustelupalstojen havainnointia ja haastatteluja. Kirjallisina lähteinä on käytetty imagon luomiseen, markkinointiin ja liiketalouteen liittyvää kirjallisuutta sekä urheiluaiheisia aikakauslehtiä.
Opinnäytetyössä käsitellään fitness ja kuntosalialojen lisäksi ruokavalion merkitystä liikuntaharrastuksen tukena ja siihen liittyviä ajankohtaisia trendejä sekä salin välineistöä. Esillä on myös rakennetun ympäristön vaikutuskeinot sisustussuunnittelussa
Konseptin luomisen pohjana on Design Management ja palvelumuotoilun innovaatiomenetelmät ja ajattelumallit. Tarkoituksena on ollut koota kokonaisvaltainen esimerkki yrityssuunnittelun vaiheista muotoilun ja visuaalisen vaikuttamisen näkökulmasta. Liiketoiminta ja yritystieto yhdistyvät työhön olennaisesti, mutta perustavanlaatuinen osa siitä on tarkoituksenmukaisesti jätetty pois kyseessä ollen muotoilun opinnäytetyö. Yritysidean lähtökohtana on oma kiinnostus alalle ja yrittäjyyteen.
Työvälineinä on käytetty kirjallisen ja internettutkimuksen tueksi miellekarttoja ja benchmarkausta, etnografisia tutkimusmenetelmiä kuten keskustelupalstojen havainnointia ja haastatteluja. Kirjallisina lähteinä on käytetty imagon luomiseen, markkinointiin ja liiketalouteen liittyvää kirjallisuutta sekä urheiluaiheisia aikakauslehtiä.
Opinnäytetyössä käsitellään fitness ja kuntosalialojen lisäksi ruokavalion merkitystä liikuntaharrastuksen tukena ja siihen liittyviä ajankohtaisia trendejä sekä salin välineistöä. Esillä on myös rakennetun ympäristön vaikutuskeinot sisustussuunnittelussa