Uuden palvelukonseptin markkinatestaus : Case: FOREX Bank AB filial i Finland
Hirko, Teemu (2012)
Hirko, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111140
Tiivistelmä
Verkossa asioiminen on viime vuosina kehittynyt räjähdysmäisesti Suomessa ja suomalaiset ovat omaksuneet verkosta ostamisen hyvin nopeasti. Tutkimusten mukaan vuosi vuodelta suomalaiset käyttävät yhä enemmän rahaa verkosta ostamiseen, eikä se katso ikää tai sukupuolta. FOREX Bank AB on vuosikymmeniä myynyt valuuttaa keskeisillä paikoilla sijaitsevista myymälöistä, sitä tarvitseville matkustaville ihmisille. Matkailualan siirryttyä suurelta osin verkkomyyntiin on syntynyt markkinarako matkailun oheistuotteiden myyntiin verkossa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää uuden palvelukonseptin ominaispiirteitä ja katsoa löytyykö siitä hyvän palvelun tunnusmerkkejä. Toissijaisesti tarkoituksena on löytää palvelusta kehityskohteita ja pyrkiä löytämään siitä mahdollisia puutteita. Saatujen tulosten tarkoituksena on pohjustaa laajempaa tutkimusta, joka toteutetaan tästä opinnäytetyöstä irrallisena myöhemmässä vaiheessa.
Teoreettinen viitekehys koostuu tässä työssä sähköisestä kaupankäynnistä ja uuden palvelukonseptin luomisesta. Sähköisen kaupankäynnin teoriassa käsitellään sen historiaa ja ominaispiirteitä, joita esiintyy verkkopohjaisessa kaupankäynnissä. Uuden palvelukonseptin luomisessa on keskitytty hyvän palvelun tunnusmerkkeihin ja palvelun tuotteistamiseen. Alussa käsitellään toimeksiantajaa, FOREX Bank AB:ta, ja uutta Nettivaluutta-palvelua. Lisäksi työssä perehdytään palvelun vaatimaan lainsäädäntöön, jota ei muussa yrityksen toiminnassa tarvitse ottaa huomioon.
Kyselytutkimuksen vastausten perusteella saatiin selville, että luotu Nettivaluutta-palvelu on helppokäyttöinen ja sen etusivu houkuttelee käyttämään palvelua. Palvelun eteneminen todettiin myös loogiseksi ja palvelusta saatu kuva oli rehellinen. Tämän tutkimuksen tulokset antavat hyvän vertailukohdan jatkotutkimuksen analysointia varten.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää uuden palvelukonseptin ominaispiirteitä ja katsoa löytyykö siitä hyvän palvelun tunnusmerkkejä. Toissijaisesti tarkoituksena on löytää palvelusta kehityskohteita ja pyrkiä löytämään siitä mahdollisia puutteita. Saatujen tulosten tarkoituksena on pohjustaa laajempaa tutkimusta, joka toteutetaan tästä opinnäytetyöstä irrallisena myöhemmässä vaiheessa.
Teoreettinen viitekehys koostuu tässä työssä sähköisestä kaupankäynnistä ja uuden palvelukonseptin luomisesta. Sähköisen kaupankäynnin teoriassa käsitellään sen historiaa ja ominaispiirteitä, joita esiintyy verkkopohjaisessa kaupankäynnissä. Uuden palvelukonseptin luomisessa on keskitytty hyvän palvelun tunnusmerkkeihin ja palvelun tuotteistamiseen. Alussa käsitellään toimeksiantajaa, FOREX Bank AB:ta, ja uutta Nettivaluutta-palvelua. Lisäksi työssä perehdytään palvelun vaatimaan lainsäädäntöön, jota ei muussa yrityksen toiminnassa tarvitse ottaa huomioon.
Kyselytutkimuksen vastausten perusteella saatiin selville, että luotu Nettivaluutta-palvelu on helppokäyttöinen ja sen etusivu houkuttelee käyttämään palvelua. Palvelun eteneminen todettiin myös loogiseksi ja palvelusta saatu kuva oli rehellinen. Tämän tutkimuksen tulokset antavat hyvän vertailukohdan jatkotutkimuksen analysointia varten.