Perehdyttämisopas Kodin Terraan
Wingström, Mari (2012)
Wingström, Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111125
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä perehdyttämisopas Kodin Terraan, jossa kyseistä opasta ei vielä ole. Opas on tarkoitettu kaikkien Kodin Terrassa työskentelevien käyttöön. Sen tarkoituksena on toimia perehdyttämisen apuvälineenä tukemalla oppimista sekä helpottamalla työntekijöiden sopeutumista työskennellä Kodin Terrassa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osiosta ja toiminnallisesta osiosta. Teoreettisessa osiossa käsiteltiin toiminnallista opinnäytetyötä, sen tavoitteita ja tutkimustehtävää, sekä Satakunnan Osuuskauppaa ja Kodin Terraa yrityksenä ja työpaikkana. Teoriaosuudessa käsiteltiin henkilöstön työmotivaatiota ja työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Ammattitaidon ja asiakaspalvelun aineiston avulla selvitettiin asiakaspalvelua ja asiakaskeskeistä palvelua sekä hyvän asiakaspalvelijan ominaisuuksia sekä ammatillista osaamista ja ammattitaidon kehittymistä. Perehdyttämisen kappale käsittelee perehdyttämisen tavoitteita ja merkitystä sekä perehdyttämisen haasteita ja hyötyjä.
Toiminnallinen osio sisältää itse perehdyttämisoppaan. Oppaan sisältämän luottamuksellisen materiaalin vuoksi opas suunniteltiin erilliseksi julkaisuksi. Perehdyttämisoppaassa käsiteltiin mm. työpaikan arvoja, työpaikan pelisääntöjä, asiakaspalvelua, työturvallisuutta, palkkausta ja työterveyshuoltoa. Lisäksi oppaassa on kuvattu työntekijän yleistä työkuvaa sekä velvollisuuksia. Materiaali opasta varten on kerätty palvelupäällikkö Merja Perttula-Vuoren kanssa käymillä keskusteluilla, yrityksestä löytyvän itse kootun irrallisen materiaalin ja omien tietojen avulla sekä kirjallisuudesta. Kuudelletoista Kodin Terran työntekijälle tehtiin myös kysely, koskien yrityksen nykyisen perehdyttämisen tilannetta.
Työntekijöiden vaihtuvuuden lisääntyessä sekä TET-oppilaiden, työharjoittelijoiden sekä kausityöntekijöiden määrän kasvaessa tarve perehdyttämisoppaalle on kasvanut entisestään. Opas on suunniteltu niin, että se käsittää kaikki yrityksessä työskentelemisen kannalta ilmaantuvat oleelliset tiedot, riippumatta siitä millä osastolla työntekijä työskentelee. Oppaassa ei ole käsitelty osastokohtaisesti eri osastojen toimintatapoja vaan oppaan tarkoitus on antaa yleiskäsitys koko taloa koskevissa asioissa. Oppaan avulla toivotaan, että työntekijä saisi mahdollisimman hyvät lähtökohdat työn aloittamisen yhteydessä.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osiosta ja toiminnallisesta osiosta. Teoreettisessa osiossa käsiteltiin toiminnallista opinnäytetyötä, sen tavoitteita ja tutkimustehtävää, sekä Satakunnan Osuuskauppaa ja Kodin Terraa yrityksenä ja työpaikkana. Teoriaosuudessa käsiteltiin henkilöstön työmotivaatiota ja työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Ammattitaidon ja asiakaspalvelun aineiston avulla selvitettiin asiakaspalvelua ja asiakaskeskeistä palvelua sekä hyvän asiakaspalvelijan ominaisuuksia sekä ammatillista osaamista ja ammattitaidon kehittymistä. Perehdyttämisen kappale käsittelee perehdyttämisen tavoitteita ja merkitystä sekä perehdyttämisen haasteita ja hyötyjä.
Toiminnallinen osio sisältää itse perehdyttämisoppaan. Oppaan sisältämän luottamuksellisen materiaalin vuoksi opas suunniteltiin erilliseksi julkaisuksi. Perehdyttämisoppaassa käsiteltiin mm. työpaikan arvoja, työpaikan pelisääntöjä, asiakaspalvelua, työturvallisuutta, palkkausta ja työterveyshuoltoa. Lisäksi oppaassa on kuvattu työntekijän yleistä työkuvaa sekä velvollisuuksia. Materiaali opasta varten on kerätty palvelupäällikkö Merja Perttula-Vuoren kanssa käymillä keskusteluilla, yrityksestä löytyvän itse kootun irrallisen materiaalin ja omien tietojen avulla sekä kirjallisuudesta. Kuudelletoista Kodin Terran työntekijälle tehtiin myös kysely, koskien yrityksen nykyisen perehdyttämisen tilannetta.
Työntekijöiden vaihtuvuuden lisääntyessä sekä TET-oppilaiden, työharjoittelijoiden sekä kausityöntekijöiden määrän kasvaessa tarve perehdyttämisoppaalle on kasvanut entisestään. Opas on suunniteltu niin, että se käsittää kaikki yrityksessä työskentelemisen kannalta ilmaantuvat oleelliset tiedot, riippumatta siitä millä osastolla työntekijä työskentelee. Oppaassa ei ole käsitelty osastokohtaisesti eri osastojen toimintatapoja vaan oppaan tarkoitus on antaa yleiskäsitys koko taloa koskevissa asioissa. Oppaan avulla toivotaan, että työntekijä saisi mahdollisimman hyvät lähtökohdat työn aloittamisen yhteydessä.