Digitaalinen markkinointi yrityksen voimavarana : Case Vuosaari Golf Oy
Niemi, Juha-Veikko; Piekkala, Patrik (2012)
Niemi, Juha-Veikko
Piekkala, Patrik
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111091
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi ja sosiaalinen media ovat tällä hetkellä markkinointiajattelun keskipisteessä. Internet on muuttanut markkinointi pysyvästi ja internet itsessäänkin on jatkuvassa muutostilassa. Internetin suurimpiin muutoksiin liittyy oleellisesti sen muuttuminen koko ajan vuorovaikutteisemmaksi alustaksi.
Yrityksen etsivät jatkuvasti kustannustehokkaita tapoja markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan uudenlaisin keinoin. Sosiaalinen media ja viraalimarkkinointi tarjoavat tämän mahdollisuuden niille, jotka osaavat näitä kanavia hyödyntää. Tämän työn tarkoituksena on tutustuttaa kohdeyritys digitaaliseen markkinointiin ja antaa yritykselle valmiudet suunnitella ja toteuttaa digitaalista markkinointia.
Työn teoriaosuudessa on kerätty yhteen paljon kotimaista kirjallisuutta, jotka käsittelevät aiheita sosiaalinen media, viraalimarkkinointi ja internetmarkkinoinnin kehittyminen. Näiden avulla on pyritty kokoamaan kattava kuvaus internetmarkkinoinnin nykytilasta ja siitä miten sitä voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää. Empiirisessä osuudessa on peilattu teoriaa kohdeyritykseen.
Opinnäytetyössä esittelemme potentiaalisimmat sosiaalisen median kanavat sekä sähköpostimarkkinoinnin, hakukonemainonnan ja hakukoneoptimoinnin. Työn edetessä kävi selväksi, että sosiaalisen median käyttöönotto vaatii yrityksissä paljon enemmän asiantuntemusta, kuin voisi ennalta luulla. Sosiaalisten medioiden vahvuuksia ovat ennenkaikkea kustannustehokkuus ja nopeus. Lisäksi erilaisiin tarpeisiin on olemassa erilaisia medioita. Työn tekeminen aloitettiin alkuvuodesta 2012 ja työ valmistui toukokuun aikana, juuri aikataulun mukaisesti.
Yrityksen etsivät jatkuvasti kustannustehokkaita tapoja markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan uudenlaisin keinoin. Sosiaalinen media ja viraalimarkkinointi tarjoavat tämän mahdollisuuden niille, jotka osaavat näitä kanavia hyödyntää. Tämän työn tarkoituksena on tutustuttaa kohdeyritys digitaaliseen markkinointiin ja antaa yritykselle valmiudet suunnitella ja toteuttaa digitaalista markkinointia.
Työn teoriaosuudessa on kerätty yhteen paljon kotimaista kirjallisuutta, jotka käsittelevät aiheita sosiaalinen media, viraalimarkkinointi ja internetmarkkinoinnin kehittyminen. Näiden avulla on pyritty kokoamaan kattava kuvaus internetmarkkinoinnin nykytilasta ja siitä miten sitä voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää. Empiirisessä osuudessa on peilattu teoriaa kohdeyritykseen.
Opinnäytetyössä esittelemme potentiaalisimmat sosiaalisen median kanavat sekä sähköpostimarkkinoinnin, hakukonemainonnan ja hakukoneoptimoinnin. Työn edetessä kävi selväksi, että sosiaalisen median käyttöönotto vaatii yrityksissä paljon enemmän asiantuntemusta, kuin voisi ennalta luulla. Sosiaalisten medioiden vahvuuksia ovat ennenkaikkea kustannustehokkuus ja nopeus. Lisäksi erilaisiin tarpeisiin on olemassa erilaisia medioita. Työn tekeminen aloitettiin alkuvuodesta 2012 ja työ valmistui toukokuun aikana, juuri aikataulun mukaisesti.