Pelkosenniemi asukkaiden silmin
Isola, Maria (2012)
Isola, Maria
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111085
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Pelkosenniemen kunnan imagoa sen asukkaiden keskuudessa. Imagonkartoituksella pohjustetaan tarvetta kuntamarkkinoinnin toimenpiteille ja tulevaisuuden kehitystyölle.
Työn teoriaosuudessa on käsitelty imagoa ja sen muodostumista, brändäystä, strategisen markkinoinnin suunnittelua ja kuntamarkkinointia. Teoriaosuuden tavoitteena on ollut ohjeistaa kunnan tulevaisuuden markkinointitoimia, jotka on tarkoitus aloittaa tutkimustulosten pohjalta.
Tutkimusosiossa on käytetty triangulaatiota eli kvalitatiivista ja kvantitatiivista menetelmää yhdistävää tutkimusotetta. Tutkimus jaettiin kahteen rinnakkaistutkimukseen, joista toinen oli yleinen ja toinen peruskoululaisille suunnattu. Yleisen tutkimuksen saavutettu otanta oli 54 ja peruskoululaisille suunnatun 41. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelu- ja paperikyselyinä Pelkosenniemen kunnan alueella. Tutkimuksen tulokset on havainnollistettu kuvioin ja auki kirjoittamalla.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella pelkosenniemeläiset suhtautuvat realistisesti, mutta positiivisesti asuinkuntaansa. Heikkoudet tiedostetaan, mutta lähes jokainen vastaaja oli tyytyväinen omaan asemaansa yhteisössä. Palveluiden väheneminen, ikärakenne ja kylien ulkoasujen rapistuminen kuitenkin aiheuttaa huolta asukkaissa. Tulevaisuuden näkymät kuntaliitosehdotusten myötä huolestuttavat. Selkeä tarve kylien kehittämiselle ja uusien asukkaiden löytämiselle on olemassa. Tutkimustulosten perusteella määritelty nykyimago toimii markkinoinnin suunnittelun pohjana kesällä 2012 alkavalle Pelkosenniemen kylät –kehittämishankkeelle.
Työn teoriaosuudessa on käsitelty imagoa ja sen muodostumista, brändäystä, strategisen markkinoinnin suunnittelua ja kuntamarkkinointia. Teoriaosuuden tavoitteena on ollut ohjeistaa kunnan tulevaisuuden markkinointitoimia, jotka on tarkoitus aloittaa tutkimustulosten pohjalta.
Tutkimusosiossa on käytetty triangulaatiota eli kvalitatiivista ja kvantitatiivista menetelmää yhdistävää tutkimusotetta. Tutkimus jaettiin kahteen rinnakkaistutkimukseen, joista toinen oli yleinen ja toinen peruskoululaisille suunnattu. Yleisen tutkimuksen saavutettu otanta oli 54 ja peruskoululaisille suunnatun 41. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelu- ja paperikyselyinä Pelkosenniemen kunnan alueella. Tutkimuksen tulokset on havainnollistettu kuvioin ja auki kirjoittamalla.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella pelkosenniemeläiset suhtautuvat realistisesti, mutta positiivisesti asuinkuntaansa. Heikkoudet tiedostetaan, mutta lähes jokainen vastaaja oli tyytyväinen omaan asemaansa yhteisössä. Palveluiden väheneminen, ikärakenne ja kylien ulkoasujen rapistuminen kuitenkin aiheuttaa huolta asukkaissa. Tulevaisuuden näkymät kuntaliitosehdotusten myötä huolestuttavat. Selkeä tarve kylien kehittämiselle ja uusien asukkaiden löytämiselle on olemassa. Tutkimustulosten perusteella määritelty nykyimago toimii markkinoinnin suunnittelun pohjana kesällä 2012 alkavalle Pelkosenniemen kylät –kehittämishankkeelle.