Sisäisten ruokatilausten sähköistäminen : Case: Ranuan kunta
Haarahiltunen, Viivi (2012)
Haarahiltunen, Viivi
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111081
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää mahdollisuudet Ranuan kunnan ruokapalvelujen sisäisten tilausten sähköistämiseen ja toteuttaa sähköisen tilausjärjestelmän käyttöönotto kevään 2012 aikana. Aihe esitettiin ruokapalveluiden toimesta.
Aikaisemmin sisäiset tilaukset toimitettiin keskuskeittiölle paperitilauksina ja niiden käsittely aiheutti erityisesti tilauksia vastaanottavassa päässä paljon työtä. Tavoitteena oli kehittää tätä prosessia nykyaikaisemmaksi.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena laadullisen tutkimuksen keinoin. Kehitystyö toteutettiin ruokapalvelupäällikön ja palvelukeittiöiden henkilökunnan kanssa. Uusi sähköinen Ranuan kunnan sisäisten ruokatilausten tilausjärjestelmä otettiin käyttöön kaikissa terveyskeskuksen keskuskeittiön palvelukeittiöissä helmi-huhtikuun aikana 2012.
Käyttöönoton jälkeen palvelukeittiöille tehdyn käyttäjäkyselyn perusteella tilaajat olivat tyytyväisiä uuteen järjestelmään. Joitakin kehitysehdotuksiakin esitettiin. Myös keskuskeittiön puolella oltiin tyytyväisiä järjestelmän toimivuuteen.
Aikaisemmin sisäiset tilaukset toimitettiin keskuskeittiölle paperitilauksina ja niiden käsittely aiheutti erityisesti tilauksia vastaanottavassa päässä paljon työtä. Tavoitteena oli kehittää tätä prosessia nykyaikaisemmaksi.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena laadullisen tutkimuksen keinoin. Kehitystyö toteutettiin ruokapalvelupäällikön ja palvelukeittiöiden henkilökunnan kanssa. Uusi sähköinen Ranuan kunnan sisäisten ruokatilausten tilausjärjestelmä otettiin käyttöön kaikissa terveyskeskuksen keskuskeittiön palvelukeittiöissä helmi-huhtikuun aikana 2012.
Käyttöönoton jälkeen palvelukeittiöille tehdyn käyttäjäkyselyn perusteella tilaajat olivat tyytyväisiä uuteen järjestelmään. Joitakin kehitysehdotuksiakin esitettiin. Myös keskuskeittiön puolella oltiin tyytyväisiä järjestelmän toimivuuteen.