Maaseudun Tulevaisuusriihi -koulutushanke osana pohjoiskarjalaisten maaseutualan toimijoiden ammatillista kehittymistä
Tarvonen, Tanja-Reetta (2012)
Tarvonen, Tanja-Reetta
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111077
Tiivistelmä
Itä-Suomen yliopiston ja Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun yhteinen koulutushanke, Maaseudun Tulevaisuusriihi, käynnistyi lokakuussa 2010. Hankkeen tavoitteena on löytää uusia mahdollisuuksia Pohjois-Karjalan maaseudun tulevaisuuden tekemiseen. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin hankkeen vaikutuksia pohjoiskarjalaisten maaseutualan toimijoiden ammatillisen kehittymisen näkökulmasta.
Tutkimustehtävinä työssä oli selvittää, kuinka osallistujat ovat kokeneet hankkeen koulutuksen vaikuttaneen omaan ammatilliseen kehittymiseensä, millaisina koulutuksessa käytetyt työskentelymallit on koettu ja kuinka koulutus on edistänyt osallistujien verkostoitumista.
Tutkimusta varten haastateltiin 9 koulutukseen osallistunutta pohjoiskarjalaista maa-seutualan toimijaa. Teemahaastattelujen avulla kerätty tutkimusaineisto litteroitiin tietokoneelle. Litteroidusta aineistosta etsittiin samankaltaisuuksia ja toistuvia teemoja, joista induktiivista päättelyä käyttämällä muodostettiin tulkintoja.
Kaikki haastateltavat kokivat saaneensa koulutuksesta jonkinlaista tukea omaan am-matilliseen osaamiseensa ja toimintaansa. Koulutuksen aikana käytetyt työskentely-mallit koettiin pääasiassa tehokkaina oman oppimisen näkökulmasta. Koulutus myös tarjosi osallistujille hyvän väylän luoda uusia kontakteja sekä vahvistaa jo olemassa olevia verkostoja.
Tutkimustehtävinä työssä oli selvittää, kuinka osallistujat ovat kokeneet hankkeen koulutuksen vaikuttaneen omaan ammatilliseen kehittymiseensä, millaisina koulutuksessa käytetyt työskentelymallit on koettu ja kuinka koulutus on edistänyt osallistujien verkostoitumista.
Tutkimusta varten haastateltiin 9 koulutukseen osallistunutta pohjoiskarjalaista maa-seutualan toimijaa. Teemahaastattelujen avulla kerätty tutkimusaineisto litteroitiin tietokoneelle. Litteroidusta aineistosta etsittiin samankaltaisuuksia ja toistuvia teemoja, joista induktiivista päättelyä käyttämällä muodostettiin tulkintoja.
Kaikki haastateltavat kokivat saaneensa koulutuksesta jonkinlaista tukea omaan am-matilliseen osaamiseensa ja toimintaansa. Koulutuksen aikana käytetyt työskentely-mallit koettiin pääasiassa tehokkaina oman oppimisen näkökulmasta. Koulutus myös tarjosi osallistujille hyvän väylän luoda uusia kontakteja sekä vahvistaa jo olemassa olevia verkostoja.