Helsingin pienten ruokaravintoloiden markkinoinnin suuntaaminen venäläisille kuluttajille : Case Maya Bar & Grill
Lednitskaia, Elena (2012)
Lednitskaia, Elena
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010881
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Helsingin ravintoloiden markkinointimahdollisuuksia venäläisille kuluttajille. Opinnäytetyön aihe on hyvin ajankohtainen, koska venäläisten matkailijoiden määrä kasvaa vuosi vuodelta. Talvella 2010–2011 välisenä aikana Suomessa vieraili 1,5 miljoona venäläistä matkustajaa, joka on 37 prosenttia enemmän kuin edellisenä talvena. Matkailijoiden käyttämä rahamäärä lähestyy miljardia euroa.
Tämän työn tavoitteena oli selvittää venäläisten kuluttajien ostopäätökseen ja ravintolan valintaan vaikuttavia tekijöitä. Kysymyksinä olivat, miten venäläiset kuluttajat saavat tietoa suomalaisista ravintoloista ja niiden toiminnasta. Millä tavoin venäläisten matkailijoiden käyttäytyminen eroaa muiden kansallisuuksien matkailijoista sekä miten suomalaiset ravintolat voivat markkinoinnissaan hyödyntää näitä erikoispiirteitä. Lisäksi etsitään potentiaalisia kohderyhmiä. Pohditaan edellä mainittujen seikkojen pohjalta mahdollisia kehitysehdotuksia ravintolan toimintaan venäläisiä asiakkaita silmällä pitäen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli helsinkiläinen ravintola Maya Bar & Grill, joka on aloittanut toimintansa joulukuussa 2003. Ravintola on erikoistunut latinalais-amerikkalaiseen ruokaan ja sijaitsee Helsingin ydinkeskustassa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin venäläisille matkailijoille suunnattu kysely, joka toteutettiin tammikuun 2011 aikana. Kyselylomakkeet jaettiin Venäjältä tuleville matkustajille henkilökohtaisesti muun muassa rautatieasemalla, ravintola Mayan tiloissa sekä ravintolan läheisyydessä. Vastauksia saatiin 115 kappaletta.
Tulosten perusteella eräs potentiaalinen kohderyhmä ovat matkailijat jotka majoittuvat hotelleissa ja saapuvat Helsinkiin junalla tai autolla. Ravintolan valintapäätös tapahtui perillä kohteessa ja tärkeimmät tekijät ravintolan valinnassa olivat ruuan laatu ja hinnan sopivuus. Lisäksi ratkaisevia seikkoja olivat hyvä palvelu, mahdollisuus maistaa erikoisia ruokalajeja sekä palvelut venäjän kielellä.
Tämän työn tavoitteena oli selvittää venäläisten kuluttajien ostopäätökseen ja ravintolan valintaan vaikuttavia tekijöitä. Kysymyksinä olivat, miten venäläiset kuluttajat saavat tietoa suomalaisista ravintoloista ja niiden toiminnasta. Millä tavoin venäläisten matkailijoiden käyttäytyminen eroaa muiden kansallisuuksien matkailijoista sekä miten suomalaiset ravintolat voivat markkinoinnissaan hyödyntää näitä erikoispiirteitä. Lisäksi etsitään potentiaalisia kohderyhmiä. Pohditaan edellä mainittujen seikkojen pohjalta mahdollisia kehitysehdotuksia ravintolan toimintaan venäläisiä asiakkaita silmällä pitäen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli helsinkiläinen ravintola Maya Bar & Grill, joka on aloittanut toimintansa joulukuussa 2003. Ravintola on erikoistunut latinalais-amerikkalaiseen ruokaan ja sijaitsee Helsingin ydinkeskustassa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin venäläisille matkailijoille suunnattu kysely, joka toteutettiin tammikuun 2011 aikana. Kyselylomakkeet jaettiin Venäjältä tuleville matkustajille henkilökohtaisesti muun muassa rautatieasemalla, ravintola Mayan tiloissa sekä ravintolan läheisyydessä. Vastauksia saatiin 115 kappaletta.
Tulosten perusteella eräs potentiaalinen kohderyhmä ovat matkailijat jotka majoittuvat hotelleissa ja saapuvat Helsinkiin junalla tai autolla. Ravintolan valintapäätös tapahtui perillä kohteessa ja tärkeimmät tekijät ravintolan valinnassa olivat ruuan laatu ja hinnan sopivuus. Lisäksi ratkaisevia seikkoja olivat hyvä palvelu, mahdollisuus maistaa erikoisia ruokalajeja sekä palvelut venäjän kielellä.