Yritys X:n arvonmääritys
Silvonen, Jaakko (2012)
Silvonen, Jaakko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010878
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli yritys X:n arvonmääritys. Työ tehtiin toimeksiantona yritys Y:lle, joka on kiinnostunut ostamaan yritys X:n. Arvonmääritys jaettiin kolmeen eri osa-alueeseen: strategian ja liiketoiminnan analysointiin, tilinpäätöksen analysointiin ja tulevan kehityksen ennakointiin.
Strategian ja liiketoiminnan analysointi jaetaan kahteen eri osa-alueeseen. Nämä ovat yrityksen ulkoinen analyysi ja yrityksen sisäinen analyysi. Ulkoinen analyysi tarkastelee kilpailijoiden, toimialan, yleisen taloudellisen ja teknologisen kehityksen sekä muiden yrityksen ulkopuolisten tekijöiden vaikutusta yrityksen menestymiseen ja arvoon. Sisäisellä analyysillä pyritään selvittämään yrityksen tuotteisiin, hinnoitteluun, tuotantoprosessiin, osaamiseen ja henkilöstöön liittyvät tekijät.
Keskeistä yrityksen arvonmäärityksessä on tilinpäätöksen analysointi. Tilinpäätöstietojen avulla on mahdollista ennustaa yrityksen tulevaa taloudellista menestymistä. Perinteisessä tilinpäätösanalyysissä tilinpäätöksen sisältämä tieto esitetään tunnuslukujen muotoon tiivistettynä. Tärkeimmät tunnusluvut ovat kannattavuuden, vakava-raisuuden ja maksuvalmiuden tunnusluvut.
Tilinpäätöksen analysoinnin jälkeen arvonmääritysprosessissa muutetaan strategisen ja tilinpäätösanalyysin pohjalta tehdyt ennusteet yrityksen arvoksi. Arvonmääritysmenetelmät jaetaan yleensä kahteen osaan: arvonmääritysmalleihin ja arvostuskertoimien käyttöön. Tässä tutkimuksessa keskityttiin diskontattujen kassavirtojen malliin, osinkomalliin, yrityksen tase-erien arvostamisen eli substanssiarvon malliin sekä suhteelliseen arvonmääritykseen.
Eri aikoina saatujen rahavirtojen aika-arvo on otettava huomioon yrityksen arvoa määritettäessä. Aika-arvon lisäksi tuottovaatimukseen tulee sisällyttää ennakoidun kassavirran riski. Pääoman tuottovaatimusta tarvitaan, kun eri aikoina tulevaisuudessa saatavat kassavirrat halutaan muuttaa yhteismitallisiksi, eli diskontata ne nykyhetkeen.
Tulevaisuuden ennakoinnilla on myös oleellinen rooli yrityksen arvoa määritettäessä. Ostava osapuoli saa sijoitukselleen tuottoa tulevaisuudessa, tämän vuoksi menneillä tuotoilla ei ole ostajalle merkitystä. Merkitystä on sillä, millaiset tuotot saavutetaan tulevaisuudessa. Arvoa määritettäessä tulee ottaa huomioon myös synergiaedut.
Yritys X:n hintapyyntö on n. 3milj.€. Tutkimuksessa tulin siihen tulokseen, että ostajan neuvotteluväli on 2,0-2,5 milj.€:a. Eli hintapyyntö on liian suuri.
Strategian ja liiketoiminnan analysointi jaetaan kahteen eri osa-alueeseen. Nämä ovat yrityksen ulkoinen analyysi ja yrityksen sisäinen analyysi. Ulkoinen analyysi tarkastelee kilpailijoiden, toimialan, yleisen taloudellisen ja teknologisen kehityksen sekä muiden yrityksen ulkopuolisten tekijöiden vaikutusta yrityksen menestymiseen ja arvoon. Sisäisellä analyysillä pyritään selvittämään yrityksen tuotteisiin, hinnoitteluun, tuotantoprosessiin, osaamiseen ja henkilöstöön liittyvät tekijät.
Keskeistä yrityksen arvonmäärityksessä on tilinpäätöksen analysointi. Tilinpäätöstietojen avulla on mahdollista ennustaa yrityksen tulevaa taloudellista menestymistä. Perinteisessä tilinpäätösanalyysissä tilinpäätöksen sisältämä tieto esitetään tunnuslukujen muotoon tiivistettynä. Tärkeimmät tunnusluvut ovat kannattavuuden, vakava-raisuuden ja maksuvalmiuden tunnusluvut.
Tilinpäätöksen analysoinnin jälkeen arvonmääritysprosessissa muutetaan strategisen ja tilinpäätösanalyysin pohjalta tehdyt ennusteet yrityksen arvoksi. Arvonmääritysmenetelmät jaetaan yleensä kahteen osaan: arvonmääritysmalleihin ja arvostuskertoimien käyttöön. Tässä tutkimuksessa keskityttiin diskontattujen kassavirtojen malliin, osinkomalliin, yrityksen tase-erien arvostamisen eli substanssiarvon malliin sekä suhteelliseen arvonmääritykseen.
Eri aikoina saatujen rahavirtojen aika-arvo on otettava huomioon yrityksen arvoa määritettäessä. Aika-arvon lisäksi tuottovaatimukseen tulee sisällyttää ennakoidun kassavirran riski. Pääoman tuottovaatimusta tarvitaan, kun eri aikoina tulevaisuudessa saatavat kassavirrat halutaan muuttaa yhteismitallisiksi, eli diskontata ne nykyhetkeen.
Tulevaisuuden ennakoinnilla on myös oleellinen rooli yrityksen arvoa määritettäessä. Ostava osapuoli saa sijoitukselleen tuottoa tulevaisuudessa, tämän vuoksi menneillä tuotoilla ei ole ostajalle merkitystä. Merkitystä on sillä, millaiset tuotot saavutetaan tulevaisuudessa. Arvoa määritettäessä tulee ottaa huomioon myös synergiaedut.
Yritys X:n hintapyyntö on n. 3milj.€. Tutkimuksessa tulin siihen tulokseen, että ostajan neuvotteluväli on 2,0-2,5 milj.€:a. Eli hintapyyntö on liian suuri.