Bulevardin kahvisalongin internetsivujen suunnittelu ja niiden näkyvyys Googlen hakukoneessa
Hakulinen, Heli; Heinonen, Linda (2012)
Hakulinen, Heli
Heinonen, Linda
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010858
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe syntyi Bulevardin kahvisalongin tarpeesta uudistaa yrityksen internetsivuja. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset ovat hyvät internetsivut. Työssä selvitettiin mitkä tekijät vaikuttavat internetsivun käytettävyyteen, minkälaista sisältöä verkkosivuilla tulisi olla ja kuinka sivuston ulkoasu ja asettelu vaikuttavat käyttäjän kokemukseen sivustosta. Työssä selvitettiin myös kuinka hakukoneoptimointi toimii ja kuinka se huomioidaan verkkosivustoa suunnitellessa. Teoriaosuudessa selvitettiin mitä on sosiaalinen media, ja kuinka sosiaalista mediaa voisi hyödyntää markkinoinnissa.
Teoria osuudessa hyödynnettiin internetsivujen suunnitteluun ja sosiaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta sekä muita aihealuetta käsitteleviä tietolähteitä. Teoriaosuudessa tutkittiin lisäksi alan markkinatilannetta suhdanneraporttien avulla, tutkittiin kilpailijoiden kotisivuja sekä sosiaalisen media hyödyntämistä. Bulevardin kahvisalongin asiakkaille tehtiin suppea tutkimus, jossa tutkittiin asiakkaiden toiveita uusiin internetsivuihin liittyen sekä asiakkaiden sosiaalisen median käyttöä. Kyselyn tuloksia hyödynnettiin asiakasnäkökulman saamiseen osana opinnäytetyötä.
Työn tuloksena syntyi suunnitelma Bulevardin kahvisalongin uusista internetsivuista. Suunnitelmassa pohdittiin teoriaosassassa selvitettyjä aiheita Bulevardin kahvisalongin näkökulmasta. Suunnitelmassa selvitettiin, kuinka Bulevardin kahvisalonki voisi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Tavoitteena oli rakentaa valmis suunnitelma uusista internetsivuista, jotka voisi toteuttaa haluttuna ajankohtana. Bulevardin kahvisalongin uudet internetsivut toteutetaan syksyllä 2012.
Teoria osuudessa hyödynnettiin internetsivujen suunnitteluun ja sosiaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta sekä muita aihealuetta käsitteleviä tietolähteitä. Teoriaosuudessa tutkittiin lisäksi alan markkinatilannetta suhdanneraporttien avulla, tutkittiin kilpailijoiden kotisivuja sekä sosiaalisen media hyödyntämistä. Bulevardin kahvisalongin asiakkaille tehtiin suppea tutkimus, jossa tutkittiin asiakkaiden toiveita uusiin internetsivuihin liittyen sekä asiakkaiden sosiaalisen median käyttöä. Kyselyn tuloksia hyödynnettiin asiakasnäkökulman saamiseen osana opinnäytetyötä.
Työn tuloksena syntyi suunnitelma Bulevardin kahvisalongin uusista internetsivuista. Suunnitelmassa pohdittiin teoriaosassassa selvitettyjä aiheita Bulevardin kahvisalongin näkökulmasta. Suunnitelmassa selvitettiin, kuinka Bulevardin kahvisalonki voisi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Tavoitteena oli rakentaa valmis suunnitelma uusista internetsivuista, jotka voisi toteuttaa haluttuna ajankohtana. Bulevardin kahvisalongin uudet internetsivut toteutetaan syksyllä 2012.