Kilpailija-analyysi sähköpostimarkkinoinnista : Case: Nokia CRM Communications
Molin, Henri (2012)
Molin, Henri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010803
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kilpailija-analyysi sähköpostimarkkinoinnista Nokia Oyj:lle. Kilpailija-analyysissä selvitetään, miten kohderyhmään valitut yritykset toteuttavat sähköpostimarkkinointia, millainen on sähköpostimainoksien tunnelma, kuinka interaktiivista mainonta on ja minkälaisia kuvia ja copytekstiä käytetään. Lisäksi sähköpostimainoksista analysoidaan, mitä mielikuvia asiakkaille pyritään luomaan tai mistä mainoksen sisällössä on kyse.
Analyysin kohderyhmäksi valittiin Nokia Oyj:n suoria ja epäsuoria kilpailijoita, mikä mahdollistaa kattavan analyysin sähköpostimainontaan liittyvistä trendeistä. Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota Nokian globaalille CRM Communications -tiimille analyysin perusteella näkökulmia ja kehitysehdotuksia, kuinka yrityksen sähköpostimarkkinointia voidaan kehittää sisällöllisesti interaktiivisempaan ja asiakaslähtöisempään suuntaan.
Sähköpostimarkkinointia käytetään vahvasti myynnin lisäämiseksi ja asiakkaita ohjataan mainoksista suoraan tuote- tai jälleenmyyjien sivuille, joista asiakas voi ostaa markkinoitavan tuotteen. Mainokset pyrkivät myös tukemaan koko asiakkuuden elinkaarta ja niissä on otettu huomioon monikanavaisuus. Sen sijaan, että mainoksissa kerrottaisiin ainoastaan uusista tuotteista ja palveluista, niin sähköpostimarkkinointia käytetään yhä useammin ohjaamaan asiakkaita kampanja-sivuille, joidenka tarkoituksena on kasvattaa brändistä syntyvää positiivista mielikuvaa mielenkiintoa herättävien copy-tekstin ja kuvien ansiosta. Silti sosiaaliselle medialla ominaisten jako-ominaisuuksien käyttö oli vähäistä. Myös tarinan kertomista luovien ja innostavien kuvien avulla oli vähäistä. Ainoastaan Apple kertoi lukijalle tarinan interaktiivisen otsikon ja suuren kuvan avulla.
Opinnäytetyössä tehtyä analyysia kilpailijoiden sähköpostimarkkinoinnista voidaan käyttää toimeksiantajan sisäisten suoramarkkinointiprosessien kehittämisessä ja arvioimisessa interaktiivisuuden ja tarinankerronnan lisäämiseksi sähköpostimarkkinoinnissa. Kilpailija-analyysin tulokset perustuvat kirjoittajan omiin mielipiteisiin, mutta tuloksia voidaan pitää vähintään suuntaa-antavina. Opinnäytetyön sisältö on toimeksiantajan pyynnöstä luottamuksellinen ja salainen luvusta viisi alkaen.
Analyysin kohderyhmäksi valittiin Nokia Oyj:n suoria ja epäsuoria kilpailijoita, mikä mahdollistaa kattavan analyysin sähköpostimainontaan liittyvistä trendeistä. Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota Nokian globaalille CRM Communications -tiimille analyysin perusteella näkökulmia ja kehitysehdotuksia, kuinka yrityksen sähköpostimarkkinointia voidaan kehittää sisällöllisesti interaktiivisempaan ja asiakaslähtöisempään suuntaan.
Sähköpostimarkkinointia käytetään vahvasti myynnin lisäämiseksi ja asiakkaita ohjataan mainoksista suoraan tuote- tai jälleenmyyjien sivuille, joista asiakas voi ostaa markkinoitavan tuotteen. Mainokset pyrkivät myös tukemaan koko asiakkuuden elinkaarta ja niissä on otettu huomioon monikanavaisuus. Sen sijaan, että mainoksissa kerrottaisiin ainoastaan uusista tuotteista ja palveluista, niin sähköpostimarkkinointia käytetään yhä useammin ohjaamaan asiakkaita kampanja-sivuille, joidenka tarkoituksena on kasvattaa brändistä syntyvää positiivista mielikuvaa mielenkiintoa herättävien copy-tekstin ja kuvien ansiosta. Silti sosiaaliselle medialla ominaisten jako-ominaisuuksien käyttö oli vähäistä. Myös tarinan kertomista luovien ja innostavien kuvien avulla oli vähäistä. Ainoastaan Apple kertoi lukijalle tarinan interaktiivisen otsikon ja suuren kuvan avulla.
Opinnäytetyössä tehtyä analyysia kilpailijoiden sähköpostimarkkinoinnista voidaan käyttää toimeksiantajan sisäisten suoramarkkinointiprosessien kehittämisessä ja arvioimisessa interaktiivisuuden ja tarinankerronnan lisäämiseksi sähköpostimarkkinoinnissa. Kilpailija-analyysin tulokset perustuvat kirjoittajan omiin mielipiteisiin, mutta tuloksia voidaan pitää vähintään suuntaa-antavina. Opinnäytetyön sisältö on toimeksiantajan pyynnöstä luottamuksellinen ja salainen luvusta viisi alkaen.