Verkko-opintojen kehittäminen Vuokatin Urheiluopiston ammatillisessa koulutuksessa
Tuononen, Mika (2012)
Tuononen, Mika
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010800
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää verkko-opintoja Vuokatin Urheiluopiston ammatillisessa koulutuksessa. Suunnittelin ja toteutin Terveyskasvatus-kurssin verkkokurssina liikunnanohjauksen perustutkinnon opiskelijoillemme. Toteutin lisäksi tutkimuksen, jolla selvitin opiskelijoilta toteutetun verkkokurssin toimivuutta sekä Optima-verkko-oppimisympäristön käyttökokemuksia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat toimivat ja mitä pitää kehittää tulevaisuudessa, kun uusia verkkokursseja rakennetaan ja toteutetaan. Toteutin tutkimuksen säh-köisenä Webropol-kyselynä.
Paneuduin opinnäytetyössäni verkko-opetuksen määrittelyyn sekä verkkopedagogiikkaan verkko-opetuksen erilaisten muotojen, verkko-oppimisympäristön sekä verkko-opintokurssien suunnittelun ja toteutuksen avulla. Lisäksi paneuduin urheiluopistojen järjestämään ammatilliseen koulutukseen, terveyden edistämiseen ja terveyskasvatuksen määrittelyyn.
Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijat ovat ottaneet hyvin vastaan verk-ko-oppimisympäristön ja siellä toteutettavan opetuksen. Verkko-oppimisympäristön koettiin helpottavan tiedonkulkua opettajan ja opiskelijoiden välillä. Verkkokurssiin liittyvissä vastauksissa esille nousi palautteen antamisen tärkeys. Terveyskasvatus-kurssille asetetut oppimistavoitteet ja opettajan käyttämät opetusmenetelmät tavoitteiden saavuttamiseksi kohtasivat tulosten mukaan hyvin.
Saatuja tuloksia pystyn hyödyntämään sekä verkko-oppimisympäristön kehittämisessä että uusien verkkokurssien suunnittelussa ja toteutuksessa.
Paneuduin opinnäytetyössäni verkko-opetuksen määrittelyyn sekä verkkopedagogiikkaan verkko-opetuksen erilaisten muotojen, verkko-oppimisympäristön sekä verkko-opintokurssien suunnittelun ja toteutuksen avulla. Lisäksi paneuduin urheiluopistojen järjestämään ammatilliseen koulutukseen, terveyden edistämiseen ja terveyskasvatuksen määrittelyyn.
Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijat ovat ottaneet hyvin vastaan verk-ko-oppimisympäristön ja siellä toteutettavan opetuksen. Verkko-oppimisympäristön koettiin helpottavan tiedonkulkua opettajan ja opiskelijoiden välillä. Verkkokurssiin liittyvissä vastauksissa esille nousi palautteen antamisen tärkeys. Terveyskasvatus-kurssille asetetut oppimistavoitteet ja opettajan käyttämät opetusmenetelmät tavoitteiden saavuttamiseksi kohtasivat tulosten mukaan hyvin.
Saatuja tuloksia pystyn hyödyntämään sekä verkko-oppimisympäristön kehittämisessä että uusien verkkokurssien suunnittelussa ja toteutuksessa.