Genomförandet av en bilutställning av Honda Civic
Nygård, Magnus; Renwall, Fred (2009)
Nygård, Magnus
Renwall, Fred
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010788
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är av produkttyp och gjort som uppdrag av Länsiauto Magneetti Vanda som är en bilaffär Vanda. Syftet var att ordna ett bilutställningsveckoslut och lansering av nya Honda Civicen. Till detta ingick att planera marknadsföringen, skaffa samarbetspartners samt bygga upp ett evenemang som skulle locka folk till butiken.
Målet med projektet var att göra Länsiauto mer känd som Honda bilförsäljare. Konkurrensen på marknaden är mycket tuff vilket gjorde att man noga måste tänka vad som kunde få Länsiauto att stå ut bland de många andra bilaffärerna. Länsiauto satt ut ramarna för vad som var möjligt för skribenterna att bygga upp. Det gjordes en undersökning under bilutställningsveckoslutet som berättade hurudana gäster som kom till bilbutiken.
För att skaffa bakgrundsinformation om bilbranschen och ordnandet av bilutställningen intervjuade vi två chefer från Länsiauto. Intervjuerna gav mycket kött på benen samt gav skribenterna en bra idé om hurudan bilbranschen är. Teoridelen består av marknadskommunikation, evenemangsmarknadsföring och planering av evenemang.
När bilutställningen var över analyserade man hela projektet. Skribenterna analyserade svaren på frågeformulären samt tog i beaktande sålda bilar, provkörda bilar, besökarantal och diskuterade med representanterna från alla samarbetspartners för att få deras åsikt hörd.
Bilutställningen lyckades bra, besökarantalet var bra samt mängden av publicitet och sålda bilar. Evenemanget som helhet såg ut som skribenterna föreställt sig enda sen början av projektet. This is a product type thesis commissioned by Länsiauto Magneetti Vantaa, a major car dealer located in Vantaa. The aim was to organize a car exhibition weekend and to launch the new Honda Civic. The objective was also to plan the marketing of the event, to acquire partners, and to arrange an event that would attract people to the shop.
The goal of this project was to make Länsiauto better known as a Honda dealer. Competition in the market is very tough, which is why we had to carefully think about what could make Länsiauto stand out from many other car dealers. Länsiauto set out the framework, i.e. what we were allowed to do. Thus we conducted a survey during the exhibition that helped us to discover what kind of potential buyers visited our happening.
In order to obtain background information on the automotive sector and planning an exhibition, we interviewed two managers from Länsiauto. The interviews gave a lot of useful information and gave us a good idea about how the car sales business really works. The theoretical part of the study consists of theories on marketing, event marketing and planning events.
When the car show was over it was carefully analyzed. We analyzed the responses to the questionnaires and took account of units sold and number of test drives. Discussions with all representatives from all partners were conducted to learn their views.
The car show was a success. The number of visitors was good and the amount of publicity and the number of sold cars were satisfying. The event as a whole turned out to be what we anticipated ever since the beginning of the project.
Målet med projektet var att göra Länsiauto mer känd som Honda bilförsäljare. Konkurrensen på marknaden är mycket tuff vilket gjorde att man noga måste tänka vad som kunde få Länsiauto att stå ut bland de många andra bilaffärerna. Länsiauto satt ut ramarna för vad som var möjligt för skribenterna att bygga upp. Det gjordes en undersökning under bilutställningsveckoslutet som berättade hurudana gäster som kom till bilbutiken.
För att skaffa bakgrundsinformation om bilbranschen och ordnandet av bilutställningen intervjuade vi två chefer från Länsiauto. Intervjuerna gav mycket kött på benen samt gav skribenterna en bra idé om hurudan bilbranschen är. Teoridelen består av marknadskommunikation, evenemangsmarknadsföring och planering av evenemang.
När bilutställningen var över analyserade man hela projektet. Skribenterna analyserade svaren på frågeformulären samt tog i beaktande sålda bilar, provkörda bilar, besökarantal och diskuterade med representanterna från alla samarbetspartners för att få deras åsikt hörd.
Bilutställningen lyckades bra, besökarantalet var bra samt mängden av publicitet och sålda bilar. Evenemanget som helhet såg ut som skribenterna föreställt sig enda sen början av projektet.
The goal of this project was to make Länsiauto better known as a Honda dealer. Competition in the market is very tough, which is why we had to carefully think about what could make Länsiauto stand out from many other car dealers. Länsiauto set out the framework, i.e. what we were allowed to do. Thus we conducted a survey during the exhibition that helped us to discover what kind of potential buyers visited our happening.
In order to obtain background information on the automotive sector and planning an exhibition, we interviewed two managers from Länsiauto. The interviews gave a lot of useful information and gave us a good idea about how the car sales business really works. The theoretical part of the study consists of theories on marketing, event marketing and planning events.
When the car show was over it was carefully analyzed. We analyzed the responses to the questionnaires and took account of units sold and number of test drives. Discussions with all representatives from all partners were conducted to learn their views.
The car show was a success. The number of visitors was good and the amount of publicity and the number of sold cars were satisfying. The event as a whole turned out to be what we anticipated ever since the beginning of the project.