Kannattiko pop-up-myymälän perustaminen? – Case Yritys X
Määttä, Sanna; Lehtonen, Mia (2012)
Määttä, Sanna
Lehtonen, Mia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010782
Tiivistelmä
Kannattiko pop-up-myymälän perustaminen? – Case Yritys X
Opinnäytetyömme toimeksiantajana oli Yritys X, joka toimii elintarvikkeiden maahantuojana ja tukkumyyjänä. Yritys X:n tuotevalikoimaan kuuluu laadukkaita elintarvikkeita sekä päivit-täiskosmetiikkaa. Yritys X myy tuotteita myös suoraan kuluttajille verkkokaupassa. Yritys X perusti pop-up-kaupan joulukuussa 2011. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Yritys X:lle, kannattiko pop-up-kauppa kannattavuuslaskelmien avulla.
Teoriaosuudessa selvitimme kannattavuuden ja kannattavuuslaskelmiin liittyvät periaatteet ja käsitteet. Opinnäytetyössä käsittelimme tuloslaskelmaa, kassavirtalaskelmaa, rahoituslaskelmaa ja katetuottolaskelmaa perustuen pop-up-kaupan myyntiin ja kuluihin. Teoriaosuudessa esittelimme kaupan alaa yleisesti vuosina 2009–2011 sekä pop-up-myymisen konseptia. Empiirisen osan tarkoituksena oli tehdä kannattavuuslaskelmat kaupan luvuista ja analysoida laskelmat kannattavuuslaskennan teoriaa hyödyntäen. Analysoinnin tarkoituksena oli selvittää pop-up-kaupan kulujen jakautuminen sekä myynneistä syntynyt katetuotto.
Laskelmamme osoittavat, että pop-up-kauppa ei ollut kannattava Yritys X:lle. Laskelmiemme mukaan kaupan kulut olivat hallinnassa, mutta myynti jäi alle odotusten, joten pop-up-kaupan tulos oli negatiivinen. Annoimme Yritys X:lle neuvoja tuloksen parantamiseen. Ehdottamamme toimenpiteet koskivat pop-up-kaupan paikkavalintaa, pop-up-projektin markkinointia sekä myynnin edistämistä.
Laskelmamme osoittavat, että pop-up-kauppa ei ollut kannattava Yritys X:lle. Laskelmiemme mukaan kaupan kulut olivat hallinnassa, mutta myynti jäi alle odotusten, joten pop-up-kaupan tulos oli negatiivinen. Annoimme Yritys X:lle neuvoja tuloksen parantamiseen. Ehdottamamme toimenpiteet koskivat pop-up-kaupan paikkavalintaa, pop-up-projektin markkinointia sekä myynnin edistämistä.
Opinnäytetyömme toimeksiantajana oli Yritys X, joka toimii elintarvikkeiden maahantuojana ja tukkumyyjänä. Yritys X:n tuotevalikoimaan kuuluu laadukkaita elintarvikkeita sekä päivit-täiskosmetiikkaa. Yritys X myy tuotteita myös suoraan kuluttajille verkkokaupassa. Yritys X perusti pop-up-kaupan joulukuussa 2011. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Yritys X:lle, kannattiko pop-up-kauppa kannattavuuslaskelmien avulla.
Teoriaosuudessa selvitimme kannattavuuden ja kannattavuuslaskelmiin liittyvät periaatteet ja käsitteet. Opinnäytetyössä käsittelimme tuloslaskelmaa, kassavirtalaskelmaa, rahoituslaskelmaa ja katetuottolaskelmaa perustuen pop-up-kaupan myyntiin ja kuluihin. Teoriaosuudessa esittelimme kaupan alaa yleisesti vuosina 2009–2011 sekä pop-up-myymisen konseptia. Empiirisen osan tarkoituksena oli tehdä kannattavuuslaskelmat kaupan luvuista ja analysoida laskelmat kannattavuuslaskennan teoriaa hyödyntäen. Analysoinnin tarkoituksena oli selvittää pop-up-kaupan kulujen jakautuminen sekä myynneistä syntynyt katetuotto.
Laskelmamme osoittavat, että pop-up-kauppa ei ollut kannattava Yritys X:lle. Laskelmiemme mukaan kaupan kulut olivat hallinnassa, mutta myynti jäi alle odotusten, joten pop-up-kaupan tulos oli negatiivinen. Annoimme Yritys X:lle neuvoja tuloksen parantamiseen. Ehdottamamme toimenpiteet koskivat pop-up-kaupan paikkavalintaa, pop-up-projektin markkinointia sekä myynnin edistämistä.
Laskelmamme osoittavat, että pop-up-kauppa ei ollut kannattava Yritys X:lle. Laskelmiemme mukaan kaupan kulut olivat hallinnassa, mutta myynti jäi alle odotusten, joten pop-up-kaupan tulos oli negatiivinen. Annoimme Yritys X:lle neuvoja tuloksen parantamiseen. Ehdottamamme toimenpiteet koskivat pop-up-kaupan paikkavalintaa, pop-up-projektin markkinointia sekä myynnin edistämistä.