Vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta päivähoidon alkuvaiheessa
Nisula, Hanna (2012)
Nisula, Hanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010696
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta päivähoidon alkuvaiheessa. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla vanhempien kokemuksia päivähoidon kanssa tehtävästä yhteistyöstä, kasvatuskumppanuudesta, päivähoidon alkuvaiheessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on vanhempien kokemusten kautta saada selville tietoa päivähoidon ja perheiden yhteistyöstä vanhempien näkökulmasta. Tavoitteena on, että opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kasvatuskumppanuuden kehittämisessä edelleen asiakaslähtöiseen suuntaan.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistona olivat vanhempien kirjoittamat kertomukset kokemuksistaan eli narratiivit. Tutkimusaineisto koostui kuuden vastaajan kirjoittamista kertomuksista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen, jota ohjasi kasvatuskumppanuuden teoria. Tutkimuksen keskeisin käsite on kasvatuskumppanuus.
Opinnäytetyön tulokset vanhempien kokemuksista olivat pääosin positiivisia. Vanhemmat olivat tyytyväisiä päivähoidon aloitukseen, jolloin päivähoidon henkilökunta on järjestänyt tutustumiskäynnit uuteen päivähoitopaikkaan sekä varhaiskasvatussuunnitelmat on tehty yhteistyössä vanhempien kanssa. Eniten kehitettäviä asioita vanhempien mielestä oli päivittäisessä yhteistyössä. Vaikka vanhemmat pääosin saavat kuulla päivittäiset kuulumiset lapsen päivästä, vanhemmat toivovat enemmän tietoa lapsen päivän kulusta ja aktiivisuutta päivähoidon henkilökunnalta vanhempien lähestymiseen.
Kasvatuskumppanuuden rakentamisessa tärkeää olisi panostaa erityisesti päivähoitosuhteen alkuun. Perheelle ja lapselle merkityksellisiä ovat tutustuminen uuteen hoitopaikkaan sekä perheen ja lapsen vastaanotto hoitopaikassa. Erityistä huomiota kuuluisi suunnata keskusteluyhteyden luomiseen heti päivähoitosuhteen alussa. Oleellista kasvatuskumppanuuden vahvistamisessa ovat päivittäiset kohtaamiset, joiden luomisesta päivähoitohenkilöstöllä on vastuu.
Opinnäytetyön tavoitteena on vanhempien kokemusten kautta saada selville tietoa päivähoidon ja perheiden yhteistyöstä vanhempien näkökulmasta. Tavoitteena on, että opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kasvatuskumppanuuden kehittämisessä edelleen asiakaslähtöiseen suuntaan.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistona olivat vanhempien kirjoittamat kertomukset kokemuksistaan eli narratiivit. Tutkimusaineisto koostui kuuden vastaajan kirjoittamista kertomuksista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen, jota ohjasi kasvatuskumppanuuden teoria. Tutkimuksen keskeisin käsite on kasvatuskumppanuus.
Opinnäytetyön tulokset vanhempien kokemuksista olivat pääosin positiivisia. Vanhemmat olivat tyytyväisiä päivähoidon aloitukseen, jolloin päivähoidon henkilökunta on järjestänyt tutustumiskäynnit uuteen päivähoitopaikkaan sekä varhaiskasvatussuunnitelmat on tehty yhteistyössä vanhempien kanssa. Eniten kehitettäviä asioita vanhempien mielestä oli päivittäisessä yhteistyössä. Vaikka vanhemmat pääosin saavat kuulla päivittäiset kuulumiset lapsen päivästä, vanhemmat toivovat enemmän tietoa lapsen päivän kulusta ja aktiivisuutta päivähoidon henkilökunnalta vanhempien lähestymiseen.
Kasvatuskumppanuuden rakentamisessa tärkeää olisi panostaa erityisesti päivähoitosuhteen alkuun. Perheelle ja lapselle merkityksellisiä ovat tutustuminen uuteen hoitopaikkaan sekä perheen ja lapsen vastaanotto hoitopaikassa. Erityistä huomiota kuuluisi suunnata keskusteluyhteyden luomiseen heti päivähoitosuhteen alussa. Oleellista kasvatuskumppanuuden vahvistamisessa ovat päivittäiset kohtaamiset, joiden luomisesta päivähoitohenkilöstöllä on vastuu.