Asiakaspalautelomakkeen kehittäminen perusterveydenhuollon Muistipisteen käyttöön
Nieminen, Anne (2012)
Nieminen, Anne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010687
Tiivistelmä
ASIAKASPALAUTELOMAKKEEN KEHITTÄMINEN
Nieminen, Anne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma
toukokuu 2012
Ohjaaja: Marja Flinck
Sivumäärä:23
Liitteitä: 4
Asiasanat: asiakastyytyväisyys, muistihäiriöt ja dementia, perusterveydenhuollon muistipoliklinikka
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakaspalautelomake Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalveluiden Muistipisteen jatkuvaan käyttöön osana Muistipisteessä kehitteillä olevaa hoitopolkuhanketta. Opinnäytteen tavoitteiksi asetettiin kehittää Muistipisteen hoitopolkua asiakastyytyväisyyden näkökulmasta, suunnitella ja laatia asiakastyytyväisyyttä selvittävä kyselylomake sekä arvioida laadittua kyse-lylomaketta hoitohenkilöstön näkökulmasta.
Projekti lähti liikkeelle työelämälähtöisesti Sastamalan seudun perusterveydenhuollon Muistipisteen henkilökunnan toiveesta syksyllä 2011. Projektin teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yleisimpiä muistihäiriöitä aiheuttavia sairauksia sekä dementiaa, asiakastyytyväisyyttä käsitteenä ja perusterveydenhuollon muistipoliklinikkatoimintaa. Projekti eteni asetetun aikataulun mukaisesti ja asiakaspalautelomake oli valmis maaliskuussa 2012. Lomaketta testattiin Muistipisteen henkilökunnalla ja Muistipisteen asiakkailla yhden päivän ajan maaliskuussa 2012. Testauksen jälkeen lomakkeeseen tehtiin joitain muutoksia. Lomakkeesta pyrittiin tekemään mahdollisimman selkeä ja helposti ymmärrettävä.
Asiakaspalautelomake muodostuu 12 kysymyksestä, joihin vastataan rengastamalla sopivin vaihtoehto, ja yhdestä avoimesta kysymyksestä, joka sisältää ehdotukset Muistipisteen palvelujen parantamiseksi. Kysymyslomake sisältää kysymyksiä esimerkiksi Muistipisteen palvelun laadusta, yhteystietojen löydettävyydestä ja yhteistyön sujuvuudesta Muistipisteen kanssa.
Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalveluiden Muistipisteessä on kehitelty muistihäiriöisen ikäihmisen hoitopolkua, jonka tavoitteena on turvata asiakasnäkökulmasta hoidon tarkoituksenmukaisuus ja sujuvuus yli organisaatiorajojen, sekä eri ammattiryhmien kesken. Tämän projektin tuotoksena saadun asiakaspalautelomakkeen avulla toivotaan saatavan tietoa Muistipisteen asiakkaiden tyytyväisyydestä saamaansa palveluun. Saadun tiedon avulla voidaan kehittää Muistipisteen toimintaa ja palvelua.
Nieminen, Anne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma
toukokuu 2012
Ohjaaja: Marja Flinck
Sivumäärä:23
Liitteitä: 4
Asiasanat: asiakastyytyväisyys, muistihäiriöt ja dementia, perusterveydenhuollon muistipoliklinikka
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakaspalautelomake Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalveluiden Muistipisteen jatkuvaan käyttöön osana Muistipisteessä kehitteillä olevaa hoitopolkuhanketta. Opinnäytteen tavoitteiksi asetettiin kehittää Muistipisteen hoitopolkua asiakastyytyväisyyden näkökulmasta, suunnitella ja laatia asiakastyytyväisyyttä selvittävä kyselylomake sekä arvioida laadittua kyse-lylomaketta hoitohenkilöstön näkökulmasta.
Projekti lähti liikkeelle työelämälähtöisesti Sastamalan seudun perusterveydenhuollon Muistipisteen henkilökunnan toiveesta syksyllä 2011. Projektin teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yleisimpiä muistihäiriöitä aiheuttavia sairauksia sekä dementiaa, asiakastyytyväisyyttä käsitteenä ja perusterveydenhuollon muistipoliklinikkatoimintaa. Projekti eteni asetetun aikataulun mukaisesti ja asiakaspalautelomake oli valmis maaliskuussa 2012. Lomaketta testattiin Muistipisteen henkilökunnalla ja Muistipisteen asiakkailla yhden päivän ajan maaliskuussa 2012. Testauksen jälkeen lomakkeeseen tehtiin joitain muutoksia. Lomakkeesta pyrittiin tekemään mahdollisimman selkeä ja helposti ymmärrettävä.
Asiakaspalautelomake muodostuu 12 kysymyksestä, joihin vastataan rengastamalla sopivin vaihtoehto, ja yhdestä avoimesta kysymyksestä, joka sisältää ehdotukset Muistipisteen palvelujen parantamiseksi. Kysymyslomake sisältää kysymyksiä esimerkiksi Muistipisteen palvelun laadusta, yhteystietojen löydettävyydestä ja yhteistyön sujuvuudesta Muistipisteen kanssa.
Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalveluiden Muistipisteessä on kehitelty muistihäiriöisen ikäihmisen hoitopolkua, jonka tavoitteena on turvata asiakasnäkökulmasta hoidon tarkoituksenmukaisuus ja sujuvuus yli organisaatiorajojen, sekä eri ammattiryhmien kesken. Tämän projektin tuotoksena saadun asiakaspalautelomakkeen avulla toivotaan saatavan tietoa Muistipisteen asiakkaiden tyytyväisyydestä saamaansa palveluun. Saadun tiedon avulla voidaan kehittää Muistipisteen toimintaa ja palvelua.