Otoplug Oy:n yrityskuvatutkimus business to business -markkinoilla
Vainio, Essi (2012)
Vainio, Essi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010669
Tiivistelmä
Sairaalaväline myynti on kasvava ala, jonka vuoksi kilpailua on paljon. Tämän opinnäytteen työn tarkoituksena oli tutkia business to business asiakkaiden yrityskuvaa Otoplug Oy:stä. Tutkimuksessa myös selvitettiin miten asiakkaat näkivät yrityksen internet sivut sekä olisiko kannattavaa kehittää sivuja eteenpäin verkkokaupan luomiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa parannutus ehdotuksia yrityskuvaan sekä kehittää Otoplug Oy:n kotisivujen tarjontaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Kysely suoritettiin internetissä kyselylomakkeen avulla, joka lähettiin asiakkaille saatekirjeen mukana. Vastaajien määrää pyrittiin kasvattamaan arpomalla tuotepalkinto heidän kesken. Teoriaosuus koostuu suurimmaksi selventäen imagon, yrityskuvan sekä brändin merkityksiä, yrityskuvan rakentamisesta sekä verkko ostamisesta.
Tutkimuksen tuloksena business to business asiakkaiden mielestä sairaalavälineitä myyvän yrityksen tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousivat tuotteiden hinta, laatu sekä toimitusaika. Otoplug Oy:n liitettävät mielikuvat vastasivat tärkeimpiä ominaisuuksia. Otoplug Oy:n kotisivut saivat kiitosta selkeydestään ja puolet vastaajista kannatti siihen liitettävää sähköistä kauppapaikkaa.
Tutkimuksessa selvisi, että Otoplug Oy:n business to business asiakkaat näkivät yrityksen asiantuntevana, ammattitaitoisena sekä ystävällisenä. Yritykseen liitettävät mielikuvat olivat vahvasti positiivisia sekä sen tuotteiden hinta-laatu suhde oli kohdillaan. Hyvän yrityskuvan ylläpitämistä tulisi vahvistaa keskittymällä nopeisiin toimituksiin ja laadukkaisiin tuotteisiin. Tulevaisuudessa yrityksen tulisi parantaa kotisivujensa käyttäjäystävällisyyttä sekä tehdä niistä houkuttelemavamman näköiset lisäämällä eri toimintoja sekä kuvia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Kysely suoritettiin internetissä kyselylomakkeen avulla, joka lähettiin asiakkaille saatekirjeen mukana. Vastaajien määrää pyrittiin kasvattamaan arpomalla tuotepalkinto heidän kesken. Teoriaosuus koostuu suurimmaksi selventäen imagon, yrityskuvan sekä brändin merkityksiä, yrityskuvan rakentamisesta sekä verkko ostamisesta.
Tutkimuksen tuloksena business to business asiakkaiden mielestä sairaalavälineitä myyvän yrityksen tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousivat tuotteiden hinta, laatu sekä toimitusaika. Otoplug Oy:n liitettävät mielikuvat vastasivat tärkeimpiä ominaisuuksia. Otoplug Oy:n kotisivut saivat kiitosta selkeydestään ja puolet vastaajista kannatti siihen liitettävää sähköistä kauppapaikkaa.
Tutkimuksessa selvisi, että Otoplug Oy:n business to business asiakkaat näkivät yrityksen asiantuntevana, ammattitaitoisena sekä ystävällisenä. Yritykseen liitettävät mielikuvat olivat vahvasti positiivisia sekä sen tuotteiden hinta-laatu suhde oli kohdillaan. Hyvän yrityskuvan ylläpitämistä tulisi vahvistaa keskittymällä nopeisiin toimituksiin ja laadukkaisiin tuotteisiin. Tulevaisuudessa yrityksen tulisi parantaa kotisivujensa käyttäjäystävällisyyttä sekä tehdä niistä houkuttelemavamman näköiset lisäämällä eri toimintoja sekä kuvia.