Tilitoimisto muutoksessa
Sirén, Niina; Wallin, Outi (2012)
Sirén, Niina
Wallin, Outi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910629
Tiivistelmä
Rakennemuutokset tilitoimistojen asiakkaiden toimialoilla, kansainvälistyminen, taloushallinnon sähköistyminen ja lakimuutokset, jotka vaativat henkilöstön osaamisen jatkuvaa ylläpitämistä, heijastuvat voimakkaasti tilitoimistoalan toimintaan ja luovat merkittäviä paineita niiden toiminnan kehittämiseen.
Tilitoimisto, jossa työskentelemme, on kasvanut nykyiseen kokoonsa yritysostojen kautta. Ostettujen yritysten sopeuttaminen yrityksen aiempiin toimintatapoihin ja tavoitteisiin on ollut haasteellista. Suurimmat ongelmat ovat liittyneet ostettujen yritysten asiakasrakenteisiin, hinnoitteluun sekä henkilökunnan toimintatapoihin ja asenteisiin.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää uusi liiketoimintamalli kohdeyritykselle. Liiketoimintamalli sisältää liikeidean, liiketoimintaprosessin (tapa toimia) kuvauksen, arvion kilpailukykyisyydestä, myynti- ja kustannusbudjetit ja tuotteistukset.
Tutkimusotteena tässä työssä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja se toteutettiin case- eli tapaustutkimuksena. Teoreettinen viitekehys avautuu palvelujen tuottamisen, asiakastyytyväisyyden ja toiminta-ajatuksen kehittämisen käsitteistä. Tausta-aineistona käytettiin Suomen Taloushallintoliitto ry:n tutkimuksia tilitoimistoista, Työ- ja elinkeinoministeriön toimialaraporttia taloushallinnon palveluista, asiantuntijoiden kirjoituksia alan lehdistä sekä kirjallisuutta liiketoimintamallien ja strategioiden kehittämisestä.
Työ tuloksena syntyi uusi liiketoimintamalli suunnittelulaskelmineen. Selvitysten perusteella todettiin, että Tilitoimisto Oy:llä oli valmiudet toteuttaa liiketoimintamalliin sisältyvä vuokratalouspäällikkö-järjestelmä, mutta sillä ei ollut vielä riittäviä valmiuksia käynnistää ketjuliiketoimintaa.
Tilitoimisto, jossa työskentelemme, on kasvanut nykyiseen kokoonsa yritysostojen kautta. Ostettujen yritysten sopeuttaminen yrityksen aiempiin toimintatapoihin ja tavoitteisiin on ollut haasteellista. Suurimmat ongelmat ovat liittyneet ostettujen yritysten asiakasrakenteisiin, hinnoitteluun sekä henkilökunnan toimintatapoihin ja asenteisiin.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää uusi liiketoimintamalli kohdeyritykselle. Liiketoimintamalli sisältää liikeidean, liiketoimintaprosessin (tapa toimia) kuvauksen, arvion kilpailukykyisyydestä, myynti- ja kustannusbudjetit ja tuotteistukset.
Tutkimusotteena tässä työssä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja se toteutettiin case- eli tapaustutkimuksena. Teoreettinen viitekehys avautuu palvelujen tuottamisen, asiakastyytyväisyyden ja toiminta-ajatuksen kehittämisen käsitteistä. Tausta-aineistona käytettiin Suomen Taloushallintoliitto ry:n tutkimuksia tilitoimistoista, Työ- ja elinkeinoministeriön toimialaraporttia taloushallinnon palveluista, asiantuntijoiden kirjoituksia alan lehdistä sekä kirjallisuutta liiketoimintamallien ja strategioiden kehittämisestä.
Työ tuloksena syntyi uusi liiketoimintamalli suunnittelulaskelmineen. Selvitysten perusteella todettiin, että Tilitoimisto Oy:llä oli valmiudet toteuttaa liiketoimintamalliin sisältyvä vuokratalouspäällikkö-järjestelmä, mutta sillä ei ollut vielä riittäviä valmiuksia käynnistää ketjuliiketoimintaa.