Placering av lönsamma produkter i ett varuhus : Textilavdelningens gardinstänger, rullgardiner och persienner på Esbo IKEA Oy
Lindberg, Tobias (2012)
Lindberg, Tobias
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910621
Tiivistelmä
IKEA Oy är för tillfället ett av de ledande möbelföretaget på marknaden. Produktsortimentet ändras ett par gånger om året och dessutom ökar antalet produkter ständigt. Detta slutarbete görs som uppdrag för Esbo IKEA. Esbos varuhus är ett av de minsta IKEA-varuhusen till yta, vilket har gjort att placering av produkter blivit en mycket viktig del av verksamheten. Syftet med detta arbete är att med olika ABC-analyser och ABC-modeller få fram de mest lönsamma produkterna och ge en rekommendation på hur man kunde placera dem på de bästa försäljningsplatserna inom textilavdelningens område med gardinstänger, rullgardiner och persienner. Lönsamhet betyder ett gott ekonomiskt resultat, med andra ord att intäkterna är större än kostnaderna. Att t.ex. jämföra den enskilda produktens täckning med försäljning får man fram de lönsamma produkterna. Platsen eller placeringen av produkten är mycket viktig för att man skall kunna styra kunden till produkter man vill sälja, t.ex. produkter med hög lönsamhet. Med att undersöka planlösningen i t.ex. ett varuhus och göra kundrörelsemätningar kan man få ut hot spots, d.v.s. de mest besökta områdena på ett visst område. En ABC-analys baserar sig på Paretos 80/20-regel, där 20 % av ett företags produkter är 80 % av företagets omsättning. Genom att använda flera dimensioner, t.ex. lönsamhet och försäljning, får man en dubbel ABC-analys med vilken man får ut mera exakta värden. I detta arbete används kvantitativ undersökningsmetod av både kvantitativ- och kvalitativ karaktär. Med en kvantitativ undersökningsmetod räknar man utifrån statistik och data. Om undersökningen är av kvalitativ karaktär är det dessutom tolkningsinriktat. I detta arbete har det gjorts en dubbel ABC-analys på produkternas lönsamhet och försäljning, samt en ABC-uppdelning av försäljningsplatserna på textilavdelningens gardinstänger, rullgardiner och persienner. Utifrån resultaten rekommenderas ett sätt att placera de mest lönsamma produkterna på de bästa försäljningsplatserna. IKEA Oy is today one of the leading furniture company’s on the market. The wide range of products is changing a couple of times a year and the amount of products are constantly increasing. This degree thesis is done as an assignment for Esbo IKEA. The Esbo store is one of the smallest IKEA stores in the world by surface, which has made placing of products more important for the company´s operation. The purpose of this thesis is to find the most profitable products with the best sales by using different ABC-analysis´s and ABC-models and give a recommendation how to place the products on the best sales places in the textile department’s curtain rods, blinds and roller blinds. Profitability means a good economic result, in other words that earnings are bigger than costs. By comparing for example a products margin with its sales, makes it possible to get the most profitable products. The place or the placing of the product is very important when steering the customers to the products you want to sell, for example the profitable products. By studying for example a store´s layout and by measuring the customer flow you get hot spots, which are the most visited places in an area. An ABC-analysis in based on Pareto´s 80/20-rule, where 20 % of the company´s products are 80 % of the company´s turnover. By using different dimensions, for example profit and sales, you get a double ABC-analysis with more precise values. This thesis is made by a quantitative investigation method and with both a qualitative and a quantitative character. With a quantitative method you count and investigate on statistics and data. If the thesis is of qualitative character then the data has been interpreted. In this thesis has a double ABC-analysis been made on products profits and sales and the sales spaces has been divided by an ABC-model on the textile department´s section with curtain rods, blinds and roller blinds.
From the result it´s made a recommendation how to place the profitable products on the best sales places.
From the result it´s made a recommendation how to place the profitable products on the best sales places.