Kliinisen fysiologian hoitajien koulutuskokemuksien kartoitus
Korhonen, Arja; Virtala, Sanna (2012)
Korhonen, Arja
Virtala, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910616
Tiivistelmä
Työelämä muuttuu jatkuvasti, joten siinä mukana pysyminen vaatii jatkuvaa kouluttautumista. Terveydenhuollon lait velvoittavat ja ohjaavat sekä työnantajaa että työntekijää pitämään yllä ammattitaitoaan. Kouluttautuminen ei ole pelkästään työnantajan vastuulla, vaan myös työntekijällä on oma vastuunsa asiasta. Kliininen fysiologia on suppea erikoistumisalue, mutta kliinisen fysiologian tutkimukset, kuten EKG, spirometria ja verenpainemittaus, kuuluvat jokaisen peruslaboratorion tutkimusvalikoimaan. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kartoittaa, millaiseksi kliinisen fysiologian hoitajat kokevat koulutuksensa ja osaamisensa, miten koulutusta koettiin hyödynnettävän työyksiköissä ja millaisia koulutarpeita heillä on tulevaisuudessa.
Kyselytutkimus tehtiin e-lomakkeella Kliinisen fysiologian hoitajat ry:n jäsenille maaliskuussa 2012. Kyselyn vastausprosentti oli 33 % (n=40). Tulokset ovat vain suuntaa-antavia, koska vastausprosentti jäi alhaiseksi.
Kyselyn vastausten perusteella kliinisen fysiologian hoitajista 95 % (n=38) koki koulutuksensa riittäväksi, 61 % (n = 33) oli hankkinut lisäkoulutusta. Työpaikoilla oli vastaajien mukaan selkeät koulutusstrategiat ja seurantajärjestelmät, mutta koulutusta ei hyödynnetty tarpeeksi työyhteisöissä. Vastaajat osallistuivat mieluiten luentoja sisältäviin lääkäreiden ja hoitajien yhteisiin koulutuksiin, joissa oli mahdollisuus tavata kollegoja ja vaihtaa kuulumisia. Myös työssä oppiminen ja arkipäivän vertaisoppiminen koettiin tärkeiksi koulutusmuodoiksi elinikäisessä oppimisessa.
Arkipäivä- ja elinikäinen oppiminen ovat työpaikalla tapahtuvaa sosiaalista vuorovaikutuksellista oppimista. Muodollisen koulutuksen ulkopuolella on erinomaisia oppimistilanteita – ja ympäristöjä, jos vain niitä osattaisiin hyödyntää tarpeeksi. Opinnäytetyömme tuloksilla voi työpaikoilla herätellä keskustelua koulutuspalautejärjestelmästä ja erilaisista koulutusmahdollisuuksista.
Avainsanat
Kyselytutkimus tehtiin e-lomakkeella Kliinisen fysiologian hoitajat ry:n jäsenille maaliskuussa 2012. Kyselyn vastausprosentti oli 33 % (n=40). Tulokset ovat vain suuntaa-antavia, koska vastausprosentti jäi alhaiseksi.
Kyselyn vastausten perusteella kliinisen fysiologian hoitajista 95 % (n=38) koki koulutuksensa riittäväksi, 61 % (n = 33) oli hankkinut lisäkoulutusta. Työpaikoilla oli vastaajien mukaan selkeät koulutusstrategiat ja seurantajärjestelmät, mutta koulutusta ei hyödynnetty tarpeeksi työyhteisöissä. Vastaajat osallistuivat mieluiten luentoja sisältäviin lääkäreiden ja hoitajien yhteisiin koulutuksiin, joissa oli mahdollisuus tavata kollegoja ja vaihtaa kuulumisia. Myös työssä oppiminen ja arkipäivän vertaisoppiminen koettiin tärkeiksi koulutusmuodoiksi elinikäisessä oppimisessa.
Arkipäivä- ja elinikäinen oppiminen ovat työpaikalla tapahtuvaa sosiaalista vuorovaikutuksellista oppimista. Muodollisen koulutuksen ulkopuolella on erinomaisia oppimistilanteita – ja ympäristöjä, jos vain niitä osattaisiin hyödyntää tarpeeksi. Opinnäytetyömme tuloksilla voi työpaikoilla herätellä keskustelua koulutuspalautejärjestelmästä ja erilaisista koulutusmahdollisuuksista.
Avainsanat