Siirtyminen esiopetuksesta kouluun : Lasten ja vanhempien mietteitä koulunaloituksesta
Pitkänen, Tiina (2012)
Pitkänen, Tiina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910614
Tiivistelmä
Tekijä: Pitkänen Tiina
Opinnäytetyön nimi: Siirtyminen esiopetuksesta kouluun
Lasten ja vanhempien mietteitä koulunaloituksesta
Sivuja (+liitteitä): 52 (+3)
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää esiopetusikäisiä lapsia sekä heidän vanhempiaan mietityttäviä asioita, liittyen lapsen koulunaloitukseen. Tutkimuskysymysten avulla pyrin selvittämään, minkälainen käsitys lapsilla sekä heidän vanhemmillaan on tulevan koululaisen päivän sisällöstä, minkälaisia ilon- ja huolenaiheita lapsilla ja vanhemmilla on liittyen koulunaloitukseen sekä vanhempien toiveita kodin ja koulun väliselle yhteistyölle.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyöni teoreettisena taustana toimivat esi- ja alkuopetusta, koulunaloitusta ja kodin ja koulun välistä yhteistyötä käsittelevä kirjallisuus sekä aikaisemmat tutkimukset koulunaloitukseen liittyen.
Metodologinen esittely:
Toteutin opinnäytetyöni kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella. Keräsin tutkimuksen aineiston lasten yksilöhaastatteluilla sekä vanhemmille suunnatuilla kyselylomakkeilla. Analyysimenetelmänä käytin sisällönanalyysia.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Tuleva koulunaloitus herätti lapsissa ja vanhemmissa monenlaisia ajatuksia. Koulunaloitus on lapsen elämässä merkittävä asia, joka tuo tullessaan useita muutoksia.
Opinnäytetyöni tutkimustuloksista selvisi, että lasten mielestä kouluun meno tuntuu jännittävältä ja kivalta. Koulunaloitus tuo mukanaan läksyt ja välitunnit, mutta myös leikkiajan vähenemisen. Mukavinta koulunaloituksessa on lasten mielestä välitunnit, uudet kaverit ja tulevat läksyt. Eniten lapsia jännittää, kuka heille tulee opettajaksi. Myös uusien asioiden oppiminen, läksyt, uudet kaverit ja tuleva luokka mietityttävät lapsia.
Vanhemmat ajattelevat lapsen päivän sisällön muuttuvan huomattavasti koulun alkaessa. Leikinvarjolla oppimisen tilalle tulee opiskelu ja lapsen vastuu tekemisistään kasvaa. Vanhempien mielestä lapsen koulunaloitukseen liittyy monia ilon- ja huolenaiheita. Eniten vanhempia ilahduttaa lapsen kehittyminen koululaisena sekä lapsen innostus koulunaloitukseen. Suurimpina huolenaiheina vanhemmat näkevät mahdollisen kiusaamisen, lapsen pärjäämisen koulussa sekä aamu- ja iltapäivähoidon järjestymisen. Vanhemmat toivovat kodin ja koulun välisen yhteistyön olevan avointa.
Asiasanat: esiopetus, alkuopetus, koulunaloitus, varhaiskasvatus, laadullinen opinnäytetyö
Opinnäytetyön nimi: Siirtyminen esiopetuksesta kouluun
Lasten ja vanhempien mietteitä koulunaloituksesta
Sivuja (+liitteitä): 52 (+3)
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää esiopetusikäisiä lapsia sekä heidän vanhempiaan mietityttäviä asioita, liittyen lapsen koulunaloitukseen. Tutkimuskysymysten avulla pyrin selvittämään, minkälainen käsitys lapsilla sekä heidän vanhemmillaan on tulevan koululaisen päivän sisällöstä, minkälaisia ilon- ja huolenaiheita lapsilla ja vanhemmilla on liittyen koulunaloitukseen sekä vanhempien toiveita kodin ja koulun väliselle yhteistyölle.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyöni teoreettisena taustana toimivat esi- ja alkuopetusta, koulunaloitusta ja kodin ja koulun välistä yhteistyötä käsittelevä kirjallisuus sekä aikaisemmat tutkimukset koulunaloitukseen liittyen.
Metodologinen esittely:
Toteutin opinnäytetyöni kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella. Keräsin tutkimuksen aineiston lasten yksilöhaastatteluilla sekä vanhemmille suunnatuilla kyselylomakkeilla. Analyysimenetelmänä käytin sisällönanalyysia.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Tuleva koulunaloitus herätti lapsissa ja vanhemmissa monenlaisia ajatuksia. Koulunaloitus on lapsen elämässä merkittävä asia, joka tuo tullessaan useita muutoksia.
Opinnäytetyöni tutkimustuloksista selvisi, että lasten mielestä kouluun meno tuntuu jännittävältä ja kivalta. Koulunaloitus tuo mukanaan läksyt ja välitunnit, mutta myös leikkiajan vähenemisen. Mukavinta koulunaloituksessa on lasten mielestä välitunnit, uudet kaverit ja tulevat läksyt. Eniten lapsia jännittää, kuka heille tulee opettajaksi. Myös uusien asioiden oppiminen, läksyt, uudet kaverit ja tuleva luokka mietityttävät lapsia.
Vanhemmat ajattelevat lapsen päivän sisällön muuttuvan huomattavasti koulun alkaessa. Leikinvarjolla oppimisen tilalle tulee opiskelu ja lapsen vastuu tekemisistään kasvaa. Vanhempien mielestä lapsen koulunaloitukseen liittyy monia ilon- ja huolenaiheita. Eniten vanhempia ilahduttaa lapsen kehittyminen koululaisena sekä lapsen innostus koulunaloitukseen. Suurimpina huolenaiheina vanhemmat näkevät mahdollisen kiusaamisen, lapsen pärjäämisen koulussa sekä aamu- ja iltapäivähoidon järjestymisen. Vanhemmat toivovat kodin ja koulun välisen yhteistyön olevan avointa.
Asiasanat: esiopetus, alkuopetus, koulunaloitus, varhaiskasvatus, laadullinen opinnäytetyö