Markkinatutkimus: ulkomaisen luomuoluen markkinat Suomessa
Pohjola, Petteri; Pohjola, Taneli (2012)
Pohjola, Petteri
Pohjola, Taneli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910544
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli suorittaa markkinatutkimus ulkomaisen luomuoluen markkinoista. Tutkimus keskittyi neljään osa-alueeseen: toimintaympäristöön, asiakkaisiin, kilpailutilanteeseen ja markkinoiden kehityssuuntaan seuraavan viiden vuoden aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa käyttökelpoista tietoa ulkomaisten luomuoluiden markkinoista alkoholijuomia maahantuoville yrityksille ja jälleenmyyjille.
Teoreettisen viitekehyksen aiheina olivat markkinatutkimus ja tuontitoiminta. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella pöytälaatikkotutkimuksena keväällä 2012. Tutkimuksessa haastateltiin neljää yritystä, jotka toimivat alkoholijuomien maahantuontitoiminnan tai alkoholijuomien jälleenmyynnin parissa.
Tuloksista selvisi, että oli olemassa kolme päätekijää, jotka määrittivät Suomen ulkomaisen luomuoluen markkinoita: kilpailutilanne, tuotteiden imago ja alkoholijuomien verotus. Tutkimuksessa haasteltujen asiantuntijoiden mukaan kilpailu ulkomaisten luomuoluiden markkinoilla on erittäin vähäistä. Luomutuotteisiin ja ulkomaisiin luomuoluisiin kohdistuvat mielikuvat ja odotukset ovat pääosin positiivisia. Niiden uskotaan maistuvan paremmilta ja puhtaammilta ja edistävän kestävää kehitystä. Alkoholijuomien verotus taas on Suomessa EU-maiden korkein. Haastateltavat ennakoivat ulkomaisten luomuoluiden markkinoiden kasvavan 200–400 prosenttia seuraavan viiden vuoden aikana.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä esitettiin, että luomutuotteiden kasvava suosio vaikuttaa positiivisesti myös ulkomaisten luomuoluiden markkinoihin Suomessa.
Jatkotutkimusehdotuksena esitettiin tutkimusta ulkomaisten luomuoluiden asiakassegmenteistä.
Teoreettisen viitekehyksen aiheina olivat markkinatutkimus ja tuontitoiminta. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella pöytälaatikkotutkimuksena keväällä 2012. Tutkimuksessa haastateltiin neljää yritystä, jotka toimivat alkoholijuomien maahantuontitoiminnan tai alkoholijuomien jälleenmyynnin parissa.
Tuloksista selvisi, että oli olemassa kolme päätekijää, jotka määrittivät Suomen ulkomaisen luomuoluen markkinoita: kilpailutilanne, tuotteiden imago ja alkoholijuomien verotus. Tutkimuksessa haasteltujen asiantuntijoiden mukaan kilpailu ulkomaisten luomuoluiden markkinoilla on erittäin vähäistä. Luomutuotteisiin ja ulkomaisiin luomuoluisiin kohdistuvat mielikuvat ja odotukset ovat pääosin positiivisia. Niiden uskotaan maistuvan paremmilta ja puhtaammilta ja edistävän kestävää kehitystä. Alkoholijuomien verotus taas on Suomessa EU-maiden korkein. Haastateltavat ennakoivat ulkomaisten luomuoluiden markkinoiden kasvavan 200–400 prosenttia seuraavan viiden vuoden aikana.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä esitettiin, että luomutuotteiden kasvava suosio vaikuttaa positiivisesti myös ulkomaisten luomuoluiden markkinoihin Suomessa.
Jatkotutkimusehdotuksena esitettiin tutkimusta ulkomaisten luomuoluiden asiakassegmenteistä.