WWW-palvelun käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden evaluointi ja kehittäminen
Oksanen, Erkki (2012)
Oksanen, Erkki
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910541
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskitytään verkkopalvelun käyttäjäkokemukseen, käytettävyyteen ja niiden arviointiin ja kehittämiseen. Käyttäjäkokemus on viime vuosikymmenen aikana tullut täydentämään käytettävyyskäsitettä pyrkimällä kokonaisvaltaiseen miellyttävyyteen ja elämyksellisyyteen ottamalla huomioon järjestelmän käyttöön liittyvät tunteet, tarpeet ja elämykset. Käyttäjäkokemus on dynaaminen käsite, sillä käyttäjien tunteet ja tarpeet vaihtuvan ajan ja käyttökontekstin myötä.
Käytettävyys on menetelmä, jonka avulla käyttäjän ja laitteen vuorovaikutusta pyritään saamaan tehokkaammaksi ja miellyttävämmäksi. Käytettävyydellä kuvataan käyttölaatua ja käyttökokemuksella kuvataan käyttäjän kokemuksen laatua.
Käytettävyyden arviointi on tärkeä osa tuotekehitystä. Mitä aikaisemmassa vaiheessa tuotekehitystä käytettävyysongelmat huomataan ja saadaan korjattua, sitä enemmän tulee säästöä. Internetpalveluiden valtava määrä ja määrän jatkuva kasvaminen ovat johtaneet siihen, että kilpailu niiden välillä kiristyy jatkuvasti. Käyttäjäkokemuksen arvioiminen on hankalaa, sillä kokemus on subjektiivinen.
Käytettävyyden arviointimenetelmiä on kahta tyyppiä: arviointimenetelmät ja testausmenetelmät. Arviointimenetelmiin kuuluu heuristinen arviointi, asiantuntija-arviointi ja kognitiivinen läpikäynti. Heuristinen arviointi suoritetaan erilaisia heuristisiin sääntöihin perustuvia tarkistuslistoja käyttäen. Asiantuntijaarvio perustuu asiantuntijoiden osaamiseen ja kokemukseen. Kognitiivisessa läpikäynnissä keskitytään tuotteen intuitiivisuuteen ja otetaan ihmisen ajattelutapa huomioon. Käytettävyystesteillä selvitetään, miten verkkopalvelun todelliset käyttäjät tulevat sen kanssa toimimaan.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa evaluoidaan ja kehitetään Koko Kansan Tavarakonttori Oy:n Laitetori verkkopalvelun hallintajärjestelmän käyttäjäkokemusta ja käytettävyyttä. Hyvään lopputulokseen päästään huomioimalla käyttäjäkokemus testaussuunnitelmassa sekä ottamalla käyttäjien kokemukset, mielipiteet ja toiveet huomioon koko kehitysprosessin ajan.
Käytettävyys on menetelmä, jonka avulla käyttäjän ja laitteen vuorovaikutusta pyritään saamaan tehokkaammaksi ja miellyttävämmäksi. Käytettävyydellä kuvataan käyttölaatua ja käyttökokemuksella kuvataan käyttäjän kokemuksen laatua.
Käytettävyyden arviointi on tärkeä osa tuotekehitystä. Mitä aikaisemmassa vaiheessa tuotekehitystä käytettävyysongelmat huomataan ja saadaan korjattua, sitä enemmän tulee säästöä. Internetpalveluiden valtava määrä ja määrän jatkuva kasvaminen ovat johtaneet siihen, että kilpailu niiden välillä kiristyy jatkuvasti. Käyttäjäkokemuksen arvioiminen on hankalaa, sillä kokemus on subjektiivinen.
Käytettävyyden arviointimenetelmiä on kahta tyyppiä: arviointimenetelmät ja testausmenetelmät. Arviointimenetelmiin kuuluu heuristinen arviointi, asiantuntija-arviointi ja kognitiivinen läpikäynti. Heuristinen arviointi suoritetaan erilaisia heuristisiin sääntöihin perustuvia tarkistuslistoja käyttäen. Asiantuntijaarvio perustuu asiantuntijoiden osaamiseen ja kokemukseen. Kognitiivisessa läpikäynnissä keskitytään tuotteen intuitiivisuuteen ja otetaan ihmisen ajattelutapa huomioon. Käytettävyystesteillä selvitetään, miten verkkopalvelun todelliset käyttäjät tulevat sen kanssa toimimaan.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa evaluoidaan ja kehitetään Koko Kansan Tavarakonttori Oy:n Laitetori verkkopalvelun hallintajärjestelmän käyttäjäkokemusta ja käytettävyyttä. Hyvään lopputulokseen päästään huomioimalla käyttäjäkokemus testaussuunnitelmassa sekä ottamalla käyttäjien kokemukset, mielipiteet ja toiveet huomioon koko kehitysprosessin ajan.