Markkinointitutkimus: Case Yritys
Koivula, Senja (2012)
Koivula, Senja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910537
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin markkinointitutkimuksena Uudellamaalla toimivalle rakennusalan yritykselle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää uuden tuoteryhmän, sisustuslevyjen, kysyntää ja mahdollisten asiakkaiden kiinnostusta kyseistä tuotetta kohtaan. Tutkimuksella haluttiin myös saada selville, onko yrityksen markkinointimateriaaleissa tämän tuoteryhmän kohdalla muutettavaa ja mitä mieltä ollaan tuotteesta, joka on täysin uusi markkinoilla.
Tutkimus pohjautuu markkinointitutkimuksen teoriaan, vaikka siitä löytyykin markkinatutkimuksen piirteitä. Vastoin melko yleistä luuloa, markkinointitutkimus ja markkinatutkimus eivät ole sama asia, vaan markkinatutkimus on osa markkinointitutkimusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastattelun muodossa. Haastattelut tehtiin kevään ja syksyn 2011 aikana pääkaupunkiseudulla ja haastateltavia oli yhteensä seitsemän.
Tutkimustuloksista selvisi, että Yrityksen uudelle tuoteryhmälle on kysyntää ja vastaanotto oli positiivinen. Ennen uuden tuoteryhmän lanseerausta tehty kilpailijakartoitus tuki saatuja tuloksia siinä määrin, että Yrityksen kehittämälle tuotteelle ei ole suoraa kilpailijaa markkinoilla, kuten Yritys oli itsekin todennut. Haastatteluista kävi ilmi, että uudet tuotteet ovat aina tervetulleita ja Yrityksen tuoteryhmä ja markkinointimateriaalit saivat kiitosta ja kehuja. Nykypäivän ympäristötietoisuus oli helposti havaittavissa, sillä ekologisuudella on suuri merkitys ja tuoteryhmän väriskaala sai kiitosta maanläheisyydestään.
Uudenlainen tuote markkinoilla on melko vaikea lähtökohta, mutta tutkimustulokset osoittivat, että oikeanlaisella markkinoinnilla kiinnostusta osakseen saanut tuoteryhmä tulee varmasti saamaan huomiota kohderyhmän keskuudessa ja menestystä markkinoilla. Yrityksen menestys eri tuoteryhmissä, ja joista yhdestä myös uusi tuoteryhmä on saanut inspiraation, kertoo, että Yritys on onnistunut aiemminkin markkinoimaan ja tuomaan tuotteen menestyksekkäästi markkinoille. Haasteita tuo se, että Yrityksen uudella tuoteryhmällä ei ole entuudestaan kontakteja, sillä tuoteryhmä eroaa muista Yrityksen tuotteista. Vaikka Yrityksellä on nimeä rakennusteollisuudessa, tuo uuden tuotteen markkinointi omat haasteensa Yritykselle.
Tutkimus osoitti, että muutamilla toimenpiteillä, kuten markkinoinnin lisäämisellä lehtiin, Internetiin ja sisustuslevyihin erikoistuneella henkilöllä, voidaan saada haluttuja tuloksia aikaiseksi ts. saada uusi tuote kohderyhmän tietoisuuteen.
Jatkotutkimuksella voisi muutaman vuoden päästä selvittää seuraavia kysymyksiä: Miten ke-hittämisehdotukset ovat toteutuneet? Onko tuoteryhmässä edelleen kehitettävää? Onko Yritys saanut jalansijaa sisustuslevymarkkinoilla? Yrityksissä eletään jatkuvassa muutoksessa ja tuo-tekehitys on tärkeä osa yritysten toimintoja, joten jatkotutkimus toisi Yritykselle tulevaisuutta ajatellen arvokasta tietoa siitä, miten lanseerata uusi tuote ennestään valloittamattomille markkinoille.
Tutkimus pohjautuu markkinointitutkimuksen teoriaan, vaikka siitä löytyykin markkinatutkimuksen piirteitä. Vastoin melko yleistä luuloa, markkinointitutkimus ja markkinatutkimus eivät ole sama asia, vaan markkinatutkimus on osa markkinointitutkimusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastattelun muodossa. Haastattelut tehtiin kevään ja syksyn 2011 aikana pääkaupunkiseudulla ja haastateltavia oli yhteensä seitsemän.
Tutkimustuloksista selvisi, että Yrityksen uudelle tuoteryhmälle on kysyntää ja vastaanotto oli positiivinen. Ennen uuden tuoteryhmän lanseerausta tehty kilpailijakartoitus tuki saatuja tuloksia siinä määrin, että Yrityksen kehittämälle tuotteelle ei ole suoraa kilpailijaa markkinoilla, kuten Yritys oli itsekin todennut. Haastatteluista kävi ilmi, että uudet tuotteet ovat aina tervetulleita ja Yrityksen tuoteryhmä ja markkinointimateriaalit saivat kiitosta ja kehuja. Nykypäivän ympäristötietoisuus oli helposti havaittavissa, sillä ekologisuudella on suuri merkitys ja tuoteryhmän väriskaala sai kiitosta maanläheisyydestään.
Uudenlainen tuote markkinoilla on melko vaikea lähtökohta, mutta tutkimustulokset osoittivat, että oikeanlaisella markkinoinnilla kiinnostusta osakseen saanut tuoteryhmä tulee varmasti saamaan huomiota kohderyhmän keskuudessa ja menestystä markkinoilla. Yrityksen menestys eri tuoteryhmissä, ja joista yhdestä myös uusi tuoteryhmä on saanut inspiraation, kertoo, että Yritys on onnistunut aiemminkin markkinoimaan ja tuomaan tuotteen menestyksekkäästi markkinoille. Haasteita tuo se, että Yrityksen uudella tuoteryhmällä ei ole entuudestaan kontakteja, sillä tuoteryhmä eroaa muista Yrityksen tuotteista. Vaikka Yrityksellä on nimeä rakennusteollisuudessa, tuo uuden tuotteen markkinointi omat haasteensa Yritykselle.
Tutkimus osoitti, että muutamilla toimenpiteillä, kuten markkinoinnin lisäämisellä lehtiin, Internetiin ja sisustuslevyihin erikoistuneella henkilöllä, voidaan saada haluttuja tuloksia aikaiseksi ts. saada uusi tuote kohderyhmän tietoisuuteen.
Jatkotutkimuksella voisi muutaman vuoden päästä selvittää seuraavia kysymyksiä: Miten ke-hittämisehdotukset ovat toteutuneet? Onko tuoteryhmässä edelleen kehitettävää? Onko Yritys saanut jalansijaa sisustuslevymarkkinoilla? Yrityksissä eletään jatkuvassa muutoksessa ja tuo-tekehitys on tärkeä osa yritysten toimintoja, joten jatkotutkimus toisi Yritykselle tulevaisuutta ajatellen arvokasta tietoa siitä, miten lanseerata uusi tuote ennestään valloittamattomille markkinoille.