Metsäopetuksen nykytila ja tulevaisuus Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistossa
Haapasaari, Ari (2012)
Haapasaari, Ari
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910521
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Savonlinnan peruskoulujen yhdeksäsluokkalaisten mielikuvia metsäalasta ja metsäalan tutkintojen tunnettuudesta. Vertailukouluksi tutkimukseen otettiin mukaan Punkaharjun koulu. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kyselytutkimus, ja otoksen koko oli 239 oppilasta. Tämän tutkimuksen lähestymistapa pohjautui pääosin nuorten mielikuviin metsätaloudesta, sen toimintaympäristöstä ja tietämyksestä metsäalan tutkintoja kohtaan.
Ensimmäisessä osiossa selvitettiin ja mitattiin Savonlinnan ja Punkaharjun peruskoulujen (n=4) yhdeksäsluokkalaisten nuorten tietämystä ja kiinnostuneisuutta metsäalaa kohtaan. Tavoitteena oli kyselylomakkeista saatujen tulosten perusteella selvittää syyt, miksi nuoret eivät hakeudu metsäalan perusopintoihin ja mitkä ovat ne toimenpiteet, jotta Varpalassa tulevaisuudessakin järjestettäisiin ammatillista perustutkinto- ja aikuiskoulutusta.
Nuorilta kysyttiin, millainen mielikuva heillä on metsäalasta ja sen ammateista. Vastauksissa oli eniten seuraavanlaisia adjektiiveja: itsenäinen, raskas, luonnonläheinen. Poikien antamista vastauksista vajaa kolmannes (n=35) piti alaa mielenkiintoisena ja ainoastaan vajaa neljännes dynaamisena (n=26). Tulosten perusteella voidaan olettaa, että nuoret eivät pidä metsäalaa kovin mielenkiintoisena tai houkuttelevana. He eivät tiedä riittävästi metsäalasta ja alan koulutusmahdollisuuksista.
Toisessa osiossa tiedusteltiin sidosryhmiltä, millaisia haasteita on Varpalan metsäopetuksessa. Haastatteluissa todettiin, että tulevaisuudessa ikäluokat pienentyvät entisestään ja että motivoituneita oppilaita täytyisi saada alalle lisää.
Ensimmäisessä osiossa selvitettiin ja mitattiin Savonlinnan ja Punkaharjun peruskoulujen (n=4) yhdeksäsluokkalaisten nuorten tietämystä ja kiinnostuneisuutta metsäalaa kohtaan. Tavoitteena oli kyselylomakkeista saatujen tulosten perusteella selvittää syyt, miksi nuoret eivät hakeudu metsäalan perusopintoihin ja mitkä ovat ne toimenpiteet, jotta Varpalassa tulevaisuudessakin järjestettäisiin ammatillista perustutkinto- ja aikuiskoulutusta.
Nuorilta kysyttiin, millainen mielikuva heillä on metsäalasta ja sen ammateista. Vastauksissa oli eniten seuraavanlaisia adjektiiveja: itsenäinen, raskas, luonnonläheinen. Poikien antamista vastauksista vajaa kolmannes (n=35) piti alaa mielenkiintoisena ja ainoastaan vajaa neljännes dynaamisena (n=26). Tulosten perusteella voidaan olettaa, että nuoret eivät pidä metsäalaa kovin mielenkiintoisena tai houkuttelevana. He eivät tiedä riittävästi metsäalasta ja alan koulutusmahdollisuuksista.
Toisessa osiossa tiedusteltiin sidosryhmiltä, millaisia haasteita on Varpalan metsäopetuksessa. Haastatteluissa todettiin, että tulevaisuudessa ikäluokat pienentyvät entisestään ja että motivoituneita oppilaita täytyisi saada alalle lisää.