Facilitating Learning among Nursing Students -Safe Administration of Asthmatic Children’s Medication.
Mohammed, Amida Abdul; Antniemi, Anna-Lotta; Väänänen, Sarah; Chinatou, Cynthia Eyong (2012)
Mohammed, Amida Abdul
Antniemi, Anna-Lotta
Väänänen, Sarah
Chinatou, Cynthia Eyong
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910510
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tarkoitus on kuvata miten sairaanhoitaja opiskelijoiden oppimista voidaan edesauttaa lasten turvallisessa astmalääkehoidossa suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin avulla.
Lopputyö on toteutettu kvalitatiivista toimintamenetelmää, ”action research;iä”, käyttäen yhteistyössä Laurea Ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikön kanssa. Opiskelijafasilitaattorien tavoite oli selvittää kuinka opiskelijoiden oppimista voidaan edesauttaa kahden (2) vuoro-vaikutteisen session avulla syksyllä 2011. Vuorovaikutteisten sessioiden osaanottajat koostui yhdestätoista (11) toisen vuoden sairaanhoitaja opiskelijasta. Aineisto kerättiin avoimella ky-selylomakkeella. Aineistoanalyysion tehty kvalitatiivista induktio päättelyä käyttämällä.
Löydökset on esitetty seitsemässä (7) kategoriassa; Fasilitaattorien kompetenssit ja ominaisuudet, Tukea antava oppimisympäristö, Opiskelijoiden kannustavat kompetenssit ja ominaisuudet, Monikulttuurinen ja ryhmä oppimisstrategioiden käyttö, Johdonmukainen sisältö ja hyvä ajoitus, Käytännölliset ja selventävät oppimisstrategiat, ja Johdonmukaiset oppimateriaalit. Vuorovaikutteisten sessioiden pohjalta nämä löydökset osoittavat edesautettuun oppimiseen ja tiedon rakentamiseen. Seitsemästä (7) kategoriasta jokainen kategoria täydentää toinen toistaan, saavuttaen tuloksellisemman oppimistuloksen.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Laurea Otaniemen hoitotyön opetussuunnitelman kehittämisessä. Opinnäytetyö kuvaa kolmannenvuoden opiskelijoiden oppimisenedesauttamisen arvoja jotka myös kuvaavat opiskelija ja opiskelijafasilitaattorien keskenäistä suhdetta.
Lopputyö on toteutettu kvalitatiivista toimintamenetelmää, ”action research;iä”, käyttäen yhteistyössä Laurea Ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikön kanssa. Opiskelijafasilitaattorien tavoite oli selvittää kuinka opiskelijoiden oppimista voidaan edesauttaa kahden (2) vuoro-vaikutteisen session avulla syksyllä 2011. Vuorovaikutteisten sessioiden osaanottajat koostui yhdestätoista (11) toisen vuoden sairaanhoitaja opiskelijasta. Aineisto kerättiin avoimella ky-selylomakkeella. Aineistoanalyysion tehty kvalitatiivista induktio päättelyä käyttämällä.
Löydökset on esitetty seitsemässä (7) kategoriassa; Fasilitaattorien kompetenssit ja ominaisuudet, Tukea antava oppimisympäristö, Opiskelijoiden kannustavat kompetenssit ja ominaisuudet, Monikulttuurinen ja ryhmä oppimisstrategioiden käyttö, Johdonmukainen sisältö ja hyvä ajoitus, Käytännölliset ja selventävät oppimisstrategiat, ja Johdonmukaiset oppimateriaalit. Vuorovaikutteisten sessioiden pohjalta nämä löydökset osoittavat edesautettuun oppimiseen ja tiedon rakentamiseen. Seitsemästä (7) kategoriasta jokainen kategoria täydentää toinen toistaan, saavuttaen tuloksellisemman oppimistuloksen.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Laurea Otaniemen hoitotyön opetussuunnitelman kehittämisessä. Opinnäytetyö kuvaa kolmannenvuoden opiskelijoiden oppimisenedesauttamisen arvoja jotka myös kuvaavat opiskelija ja opiskelijafasilitaattorien keskenäistä suhdetta.