Koulutusoppaan valmistaminen asiakaspalvelupisteeseen
Vainionpää, Johanna (2012)
Vainionpää, Johanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910468
Tiivistelmä
Kouluttaminen työpaikoilla on välttämätöntä, kun halutaan pitää työntekijöiden tiedot ja taidot ajan tasalla. Perinteisesti henkilöstökoulutus työpaikoilla on lyhytkestoista. Kun yritys haluaa kouluttaa ja kehittää työntekijöitään, välittäminen välittyy myös työntekijöihin, mikä parantaa työmotivaatiota ja työssä viihtymistä.
Aikuisiällä voidaan vielä oppia, sillä oppimisen taito pysyy koko eliniän. Aikuisilla voimavarana oppimisessa ovat aikaisemmat tiedot ja taidot. Oppimiseen voivat vaikuttaa fysiologiset reaktiot ja oma asenne. Oppiminen havaitaan useimmiten pitkän ajan jälkeen, esimerkiksi suorituksen nopeutumisessa.
Tämä työ on toiminnallinen opinnäyteyö, jonka tavoitteena oli valmistaa toimek-siantajalle asiakaspalvelupisteeseen koulutusopas paikanpäällä tapahtuvan kou-luttamisen tueksi. Toimeksiantajalla oli perehdytysopas uusille taloon tulijoille, mutta kun aletaan kouluttaa uutta työntekijää asiakaspalvelupisteeseen, työntekijä ei tarvitse enää perehdytystä, vaan kouluttamista uusiin työtehtäviin. Tästä johtuen päädyttiin tuottamaan koulutusopas hypermarketin asiakaspalvelupisteeseen.
Opas on tarkoitettu annettavasti uusille työntekijöille, jotka koulutetaan asiakaspalvelupisteeseen. Ihmiset oppivat eri tavoin. Toiset oppivat näkemällä, toisen kokeilemalla ja toiset esimerkiksi kuuntelemalla. Opas on yksi oppimisen väline. Työntekijä pääsee ensin kokeilemaan asioita käytännössä, jonka jälkeen hän voi paneutua omassa tahdissa kirjalliseen oppaaseen, jossa kerrotaan eri työtehtävistä.
Aikuisiällä voidaan vielä oppia, sillä oppimisen taito pysyy koko eliniän. Aikuisilla voimavarana oppimisessa ovat aikaisemmat tiedot ja taidot. Oppimiseen voivat vaikuttaa fysiologiset reaktiot ja oma asenne. Oppiminen havaitaan useimmiten pitkän ajan jälkeen, esimerkiksi suorituksen nopeutumisessa.
Tämä työ on toiminnallinen opinnäyteyö, jonka tavoitteena oli valmistaa toimek-siantajalle asiakaspalvelupisteeseen koulutusopas paikanpäällä tapahtuvan kou-luttamisen tueksi. Toimeksiantajalla oli perehdytysopas uusille taloon tulijoille, mutta kun aletaan kouluttaa uutta työntekijää asiakaspalvelupisteeseen, työntekijä ei tarvitse enää perehdytystä, vaan kouluttamista uusiin työtehtäviin. Tästä johtuen päädyttiin tuottamaan koulutusopas hypermarketin asiakaspalvelupisteeseen.
Opas on tarkoitettu annettavasti uusille työntekijöille, jotka koulutetaan asiakaspalvelupisteeseen. Ihmiset oppivat eri tavoin. Toiset oppivat näkemällä, toisen kokeilemalla ja toiset esimerkiksi kuuntelemalla. Opas on yksi oppimisen väline. Työntekijä pääsee ensin kokeilemaan asioita käytännössä, jonka jälkeen hän voi paneutua omassa tahdissa kirjalliseen oppaaseen, jossa kerrotaan eri työtehtävistä.