Asiakastyytyväisyystutkimus- Allianssin kansainväliset vapaaehtoistyöleirit Suomessa
Kangastie, Hanna; Halmetoja, Riina (2012)
Kangastie, Hanna
Halmetoja, Riina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910459
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin asiakastyytyväisyyttä Allianssin Nuorisovaihdon kansainvälisillä vapaaehtoistyöleireillä Suomessa. Tutkimuksen kohderyhmä koostuu vapaaehtoistyöleirien isännistä, jotka järjestävät Allianssin Nuorisovaihdon leirejä. Vapaaehtoistyö on kasvava matkailun muoto, jonka suosio on kasvanut viimeisen 20 vuoden aikana. Kansainvälistä vapaaehtoistyötä koordinoivien organisaatioiden lukumäärä kasvaa kokoajan ja Allianssin Nuorisovaihto on yksi suomalaisista alan edustajista.
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan vapaaehtoistyön historiasta ja luodaan katsaus tämän päivän vapaaehtoistyöhön Suomessa. Työssä selvitetään leiri-isäntien tyytyväisyyttä leireihin ja yhteistyöhön Allianssin Nuorisovaihdon kanssa. Tarkoituksena on tarjota Allianssin Nuorisovaihdolle tietoa leirien sujuvuudesta ja näin kehittää leirien toimivuutta.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan palvelun laatua ja sen mittaamista asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Sen lisäksi tarkastellaan vapaaehtoistyötä, vapaaehtoismatkailua ja kerrotaan Allianssin Nuorisovaihdosta. Empiirinen osuus perustuu määrälliseen tutkimukseen, jonka aineisto kerättiin sähköisellä e-lomake ohjelmalla. Lokakuussa 2011 kysely lähetettiin sähköpostin kautta internetlinkkinä yhteensä 22:lle kansainvälisen vapaaehtoistyöleirin järjestäjälle ympäri Suomea. Vastauksia saatiin kymmenen kappaletta. Tutkimuslomakkeessa käsiteltävät asiat jaettiin seitsemään eri ryhmään, jotka olivat perustiedot leiri-isännistä, tiedot leiristä, asiakastyytyväisyys, leirien kannattavuus, yhteistyö Allianssin Nuorisovaihdon kanssa, leirien tulevaisuus sekä henkilökohtainen mielipide vapaaehtoistyöstä. Tutkimuksen tulokset käsiteltiin ja analysoitiin Microsoft Excel ohjelman avulla.
Tutkimustulokset olivat johdonmukaisia ja tukivat hyvin toisiaan. Vastauksien avulla saatiin hyvä kokonaiskuva leirinjärjestäjien mielipiteistä ja yleisestä tyytyväisyydestä leireihin. Tulokset osoittivat, että leirinjärjestäjät ovat tyytyväisiä yleisesti leirien sujuvuuteen. Kehitysehdotuksia ja kritiikkiä ilmeni tyytyväisyydestä huolimatta tietyillä osa-alueilla. Tuloksiin perustuen tärkeimmät kehittämistä vaativat osa-alueet ovat yhteistyö sekä yhteydenpito Allianssin Nuorisovaihdon kanssa. Tyytymättömyyttä ilmeni myös leirien kannattavuudessa kustannuksiin nähden ja yhteisissä pelisäännöissä oli parantamisen varaa. Tutkimustulosten avulla tulevia leirejä voidaan kehittää ja parantaa. Tulokset antoivat arvokasta tietoa leiri-isäntien näkökulmasta ja tutkimus voidaan toistaa samalla periaatteella, mutta tutkimuskysymyksiä voidaan jatkossa muokata tarpeen mukaan.
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan vapaaehtoistyön historiasta ja luodaan katsaus tämän päivän vapaaehtoistyöhön Suomessa. Työssä selvitetään leiri-isäntien tyytyväisyyttä leireihin ja yhteistyöhön Allianssin Nuorisovaihdon kanssa. Tarkoituksena on tarjota Allianssin Nuorisovaihdolle tietoa leirien sujuvuudesta ja näin kehittää leirien toimivuutta.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan palvelun laatua ja sen mittaamista asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Sen lisäksi tarkastellaan vapaaehtoistyötä, vapaaehtoismatkailua ja kerrotaan Allianssin Nuorisovaihdosta. Empiirinen osuus perustuu määrälliseen tutkimukseen, jonka aineisto kerättiin sähköisellä e-lomake ohjelmalla. Lokakuussa 2011 kysely lähetettiin sähköpostin kautta internetlinkkinä yhteensä 22:lle kansainvälisen vapaaehtoistyöleirin järjestäjälle ympäri Suomea. Vastauksia saatiin kymmenen kappaletta. Tutkimuslomakkeessa käsiteltävät asiat jaettiin seitsemään eri ryhmään, jotka olivat perustiedot leiri-isännistä, tiedot leiristä, asiakastyytyväisyys, leirien kannattavuus, yhteistyö Allianssin Nuorisovaihdon kanssa, leirien tulevaisuus sekä henkilökohtainen mielipide vapaaehtoistyöstä. Tutkimuksen tulokset käsiteltiin ja analysoitiin Microsoft Excel ohjelman avulla.
Tutkimustulokset olivat johdonmukaisia ja tukivat hyvin toisiaan. Vastauksien avulla saatiin hyvä kokonaiskuva leirinjärjestäjien mielipiteistä ja yleisestä tyytyväisyydestä leireihin. Tulokset osoittivat, että leirinjärjestäjät ovat tyytyväisiä yleisesti leirien sujuvuuteen. Kehitysehdotuksia ja kritiikkiä ilmeni tyytyväisyydestä huolimatta tietyillä osa-alueilla. Tuloksiin perustuen tärkeimmät kehittämistä vaativat osa-alueet ovat yhteistyö sekä yhteydenpito Allianssin Nuorisovaihdon kanssa. Tyytymättömyyttä ilmeni myös leirien kannattavuudessa kustannuksiin nähden ja yhteisissä pelisäännöissä oli parantamisen varaa. Tutkimustulosten avulla tulevia leirejä voidaan kehittää ja parantaa. Tulokset antoivat arvokasta tietoa leiri-isäntien näkökulmasta ja tutkimus voidaan toistaa samalla periaatteella, mutta tutkimuskysymyksiä voidaan jatkossa muokata tarpeen mukaan.