Liiketoimintasuunnitelma Japaniin suuntautuvien matkojen järjestämiseen keskittyvälle yritykselle
Jäppinen, Mika (2012)
Jäppinen, Mika
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeksi määrittyi luoda liiketoimintasuunnitelma matkanjärjestäjätoimintaan keskittyvälle yritykselle, joka tarjoaisi suomalaisille asiakkaille erilaisia teemamatkoja Japaniin. Aihe valittiin muun muassa opinnäytetyön tekijän mielenkiinnosta aihepiiriä kohtaan ja havainnointien perusteella, jotka osoittivat, että yleinen kiinnostus Japania kohtaan on Suomessa kasvamassa.
Opinnäytetyötä varten kerättiin aineistoa helmi- ja toukokuun 2012 välisenä aikana kyselylomakkeen avulla, joka toteutettiin hyödyntämällä sosiaalista mediaa. Lisäksi aineistoa kerättiin haastattelemalla Uusyrityskeskuksen yritysneuvojaa ja käyttämällä hyödyksi kirjallisuutta sekä kilpailijayritysten verkkosivujen tarkasteluun keskittyvää havainnointia pienimuotoisten sähköpostitiedustelujen lisäksi.
Opinnäytetyön pohja perustuu pääosin kirjallisuuteen ja siinä keskityttiin tuomaan esille liiketoimintasuunnitelman sisällön sekä yrityksen perustamiseen liittyvää teoriaa. Tämän lisäksi opinnäytetyön alkuosiossa avattiin opinnäytetyössä käytettäviä aineistonkeruumenetelmiä sekä niiden kautta saatuja tuloksia. Kyselylomakkeen kautta saatiin yhteensä 55 vastausta, jotka antoivat suuntaa kohderyhmän yleisestä ajatusmaailmasta kysyttyihin aiheisiin liittyen.
Itse liiketoimintasuunnitelmassa käytiin läpi yrityksen liikeidea, yrityksen perustamiseen liittyvät prosessit, määriteltiin kohderyhmät, avattiin yrityksen tarjoamia tuotteiden yksityiskohtia, selitettiin yrityksen toimintaperiaatteita, tarkasteltiin toimintaympäristöä ja kilpailijoita, perusteltiin markkinointilähestymistavat sekä tehtiin rahoitukseen liittyviä kustannusarvioita.
Lopputuloksena syntyi laajamittainen liiketoimintasuunnitelma, josta näkee, että perustettava yritys on toteutuskelpoinen, sen toiminnalle olisi kiinnostusta ja markkinoilla olisi kilpailun kannalta tilaa tämänkaltaiselle yritykselle. Opinnäytetyötä pystyvät jatkossa hyödyntämään sekä opinnäytetyön tekijä että ulkopuoliset lukijat esimerkiksi matkanjärjestäjäyrityksen perustamisessa ja jatkosuunnitelmien, kuten markkinointitutkimuksen, tekemisessä.
Opinnäytetyötä varten kerättiin aineistoa helmi- ja toukokuun 2012 välisenä aikana kyselylomakkeen avulla, joka toteutettiin hyödyntämällä sosiaalista mediaa. Lisäksi aineistoa kerättiin haastattelemalla Uusyrityskeskuksen yritysneuvojaa ja käyttämällä hyödyksi kirjallisuutta sekä kilpailijayritysten verkkosivujen tarkasteluun keskittyvää havainnointia pienimuotoisten sähköpostitiedustelujen lisäksi.
Opinnäytetyön pohja perustuu pääosin kirjallisuuteen ja siinä keskityttiin tuomaan esille liiketoimintasuunnitelman sisällön sekä yrityksen perustamiseen liittyvää teoriaa. Tämän lisäksi opinnäytetyön alkuosiossa avattiin opinnäytetyössä käytettäviä aineistonkeruumenetelmiä sekä niiden kautta saatuja tuloksia. Kyselylomakkeen kautta saatiin yhteensä 55 vastausta, jotka antoivat suuntaa kohderyhmän yleisestä ajatusmaailmasta kysyttyihin aiheisiin liittyen.
Itse liiketoimintasuunnitelmassa käytiin läpi yrityksen liikeidea, yrityksen perustamiseen liittyvät prosessit, määriteltiin kohderyhmät, avattiin yrityksen tarjoamia tuotteiden yksityiskohtia, selitettiin yrityksen toimintaperiaatteita, tarkasteltiin toimintaympäristöä ja kilpailijoita, perusteltiin markkinointilähestymistavat sekä tehtiin rahoitukseen liittyviä kustannusarvioita.
Lopputuloksena syntyi laajamittainen liiketoimintasuunnitelma, josta näkee, että perustettava yritys on toteutuskelpoinen, sen toiminnalle olisi kiinnostusta ja markkinoilla olisi kilpailun kannalta tilaa tämänkaltaiselle yritykselle. Opinnäytetyötä pystyvät jatkossa hyödyntämään sekä opinnäytetyön tekijä että ulkopuoliset lukijat esimerkiksi matkanjärjestäjäyrityksen perustamisessa ja jatkosuunnitelmien, kuten markkinointitutkimuksen, tekemisessä.