Palveluntarjoajan roolit asiakasyritysten toimintojen kehittämisessä
Ahovalli, Laura (2012)
Lataukset:
Ahovalli, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910416
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää palveluntarjoajan roolit asiakasyritystensä toimintojen kehittämisessä. Opinnäytetyö tehtiin Etelä-Suomen logistiikkakeskusjärjestelmän kehittämishankkeelle (ESLogC), jonka tarkoituksena on kehittää Etelä-Suomen logistiikkakes-kusjärjestelmää. Laurea-ammattikorkeakoulu on mukana työstämässä ESLogC–hankkeen osaamisen työkokonaisuutta. Tämä opinnäytetyö tuo hankkeelle asiakasnäkökulmaa, joka on tärkeä huomioida kehitettäessä logistiikkakeskusjärjestelmää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui ulkoistamisesta, make or buy –päätöksestä, ulkoistamisen hyödyistä ja haitoista sekä logistiikkapalveluntarjoajasta ja sen roolista yritys-asiakkaan toimintojen sekä niiden kehittämisen kannalta. Empiirinen osuus toteutettiin kvan-titatiivista tutkimusta hyödyntäen, ja se alkaa selvittämällä vastaajien keskuudessa ulkoistetut toiminnot ja ulkoistamispäätökseen vaikuttaneet tekijät. Tämän jälkeen selvitetään vastaajien hankinta- ja yhteistyöstrategia.
Tutkielman tutkimusongelmana oli selvittää mitkä ovat palveluntarjoajan roolit asiakasyritysten toimintojen kehittämisessä. Tutkielman tuloksista voitiin päätellä, että palveluntarjoajan rooli yritysasiakkaan toimintojen kehittämisessä on ensinnäkin olla yhteistyökumppani ja toisekseen palveluntarjoaja. Yhteistyön kannalta palveluntarjoaja suunnittelee, ohjaa, parantaa sekä kehittää yhdessä yritysasiakkaan kanssa. Palveluntarjonnan kannalta palveluntarjoajan tulee tarjota yritysasiakkaalle sen tarpeita vastaava palveluvalikoima.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui ulkoistamisesta, make or buy –päätöksestä, ulkoistamisen hyödyistä ja haitoista sekä logistiikkapalveluntarjoajasta ja sen roolista yritys-asiakkaan toimintojen sekä niiden kehittämisen kannalta. Empiirinen osuus toteutettiin kvan-titatiivista tutkimusta hyödyntäen, ja se alkaa selvittämällä vastaajien keskuudessa ulkoistetut toiminnot ja ulkoistamispäätökseen vaikuttaneet tekijät. Tämän jälkeen selvitetään vastaajien hankinta- ja yhteistyöstrategia.
Tutkielman tutkimusongelmana oli selvittää mitkä ovat palveluntarjoajan roolit asiakasyritysten toimintojen kehittämisessä. Tutkielman tuloksista voitiin päätellä, että palveluntarjoajan rooli yritysasiakkaan toimintojen kehittämisessä on ensinnäkin olla yhteistyökumppani ja toisekseen palveluntarjoaja. Yhteistyön kannalta palveluntarjoaja suunnittelee, ohjaa, parantaa sekä kehittää yhdessä yritysasiakkaan kanssa. Palveluntarjonnan kannalta palveluntarjoajan tulee tarjota yritysasiakkaalle sen tarpeita vastaava palveluvalikoima.