Konevuokraamon liiketoiminnan kehittäminen
Järvi, Susanna (2012)
Järvi, Susanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910390
Tiivistelmä
Tampereen Logistiikan konevuokraamo on palvellut asiakkaitaan monen vuosikymmenen ajan. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin konevuokraamon nykytilannetta, miten nykyinen palvelutarjooma koetaan ja mitä uusia palveluita tarvitaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin etnografista tutkimusta. Aineisto nykytilanteen kartoittamiseksi kerättiin havainnoimalla konevuokraamon työntekijöitä ja asiakkaita. Tämän lisäksi asiakkaille tehtiin avoimia kohdistettuja haastatteluja, joissa tiedusteltiin miksi asiakkaat ovat ostaneet omia koneita ja miksi he käyttävät kilpailijoiden palveluita. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin markkinalähtöistä palvelujohtamista.
Toimintakentän muuttuessa konevuokraamon palveluita tulee kehittää vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Toimeksiantajan toiveena oli saada vastaus myös siihen, tarvitaanko konevuokraamon palveluita tulevaisuudessa ollenkaan. Tutkimuksessa selvisi, että konevuokraamon palveluita tarvitaan jatkossakin, tosin niitä pitäisi kehittää niin tuotteiden kuin palveluiden osalta. Vanhentuneet tietojärjestelmät aiheuttavat paljon ylimääräistä työtä niin asiakkaille kuin konevuokraamon työntekijöillekin. Vuokrattavien koneiden laatu ja toimintavarmuus aiheuttivat paljon keskustelua.
Tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat koneiden laatu, vuokrausjärjestelmä ja markkinointi. Toimeksiantajalle annettiin kehitysehdotuksia siitä, miten konevuokraamon toimintoja tulisi kehittää vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Uusi vuokrausjärjestelmä tulisi ottaa käyttöön mahdollisimman pikaisesti. Koneiden laatua voidaan parantaa keskittymällä vain asiakkaiden tarpeita vastaaviin koneisiin ja kehittää niitä asiakkaiden toivomalla tavalla. Markkinointi oli yhtenä kehitysehdotuksena. Tämän aihealueen toiminnot vaativat lisäselvityksiä ja selkeämpää työnjakoa.
Toimintakentän muuttuessa konevuokraamon palveluita tulee kehittää vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Toimeksiantajan toiveena oli saada vastaus myös siihen, tarvitaanko konevuokraamon palveluita tulevaisuudessa ollenkaan. Tutkimuksessa selvisi, että konevuokraamon palveluita tarvitaan jatkossakin, tosin niitä pitäisi kehittää niin tuotteiden kuin palveluiden osalta. Vanhentuneet tietojärjestelmät aiheuttavat paljon ylimääräistä työtä niin asiakkaille kuin konevuokraamon työntekijöillekin. Vuokrattavien koneiden laatu ja toimintavarmuus aiheuttivat paljon keskustelua.
Tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat koneiden laatu, vuokrausjärjestelmä ja markkinointi. Toimeksiantajalle annettiin kehitysehdotuksia siitä, miten konevuokraamon toimintoja tulisi kehittää vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Uusi vuokrausjärjestelmä tulisi ottaa käyttöön mahdollisimman pikaisesti. Koneiden laatua voidaan parantaa keskittymällä vain asiakkaiden tarpeita vastaaviin koneisiin ja kehittää niitä asiakkaiden toivomalla tavalla. Markkinointi oli yhtenä kehitysehdotuksena. Tämän aihealueen toiminnot vaativat lisäselvityksiä ja selkeämpää työnjakoa.