Hiusalan liiketoimintasuunnitelma Äänekoskelle – Tukkumyymälä & Parturi-kampaamo
Skott, Katja; Toivanen, Taru (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Skott, Katja
Toivanen, Taru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810367
Tiivistelmä
Opinnäytetyö esittelee kauneudenhoitoalan liiketoimintasuunnitelman, johon kuuluu sekä parturi-kampaamo että hiusalan tukkuliike. Yritys tulee sijaitsemaan Keski-Suomessa Äänekoskella. Yritys työllistää kaksi yrittäjää ja parturi-kampaamopuolella aluksi yhden vuokratuoliyrittäjän. Uudenlainen liikeidea tarjoaa paikkakunnalle palveluja, joita siellä ei entuudestaan ole. Ainutlaatuisuutemme vuoksi menestymismahdollisuudet ovat hyvät.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yrityksen perustamiseen liittyvää taloushallinnon eri osa-alueita. Viitekehyksessä esitellään yritysmuodot, yrittäjän ja yrityksen vakuutuksia, sekä budjetointiin liittyviä perustamislaskelmia ja käsitteitä. Teoriaosuudessa käy ilmi myös aloittavan yrityksen eri rahoitusvaihtoehtoja ja keinoja talouden suunnitteluun.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa selvitetään tukkumyymälän kysyntä Äänekoskella kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Saatujen tulosten perusteella hiusalan tukkuyritykselle on kysyntää paikkakunnalla. Tutkimustulokset ovat pohjana tukkumyymälän toiminnalle ja palvelu- sekä tuotevalikoimalle.
Liiketoimintasuunnitelma sisältää yrityksen markkinointianalyysin ja -keinot, kohderyhmät, tuotevalikoiman ja palvelut sekä kuvauksen toimitiloista. Yrityksen toimintaa tarkastellaan sekä parturi-kampaamon että hiusalan tukkuliikkeen osalta yhdessä ja erikseen. Liiketoimintasuunnitelma on tehty realistisin tavoittein ja liikeidean toimivuutta on tarkasteltu myös budjetointiin liittyvien taulukoiden avulla.
Liiketoimintasuunnitelmaan kuuluvien laskelmien ja tutkimustulosten perustella yritys on kannattavaa perustaa niin kysynnän kuin taloudellisen menestymisen vuoksi. Yritys on mahdollista myös rahoittaa tulevaisuudessa, joten liiketoimintasuunnitelman voi toteuttaa käytännössä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yrityksen perustamiseen liittyvää taloushallinnon eri osa-alueita. Viitekehyksessä esitellään yritysmuodot, yrittäjän ja yrityksen vakuutuksia, sekä budjetointiin liittyviä perustamislaskelmia ja käsitteitä. Teoriaosuudessa käy ilmi myös aloittavan yrityksen eri rahoitusvaihtoehtoja ja keinoja talouden suunnitteluun.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa selvitetään tukkumyymälän kysyntä Äänekoskella kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Saatujen tulosten perusteella hiusalan tukkuyritykselle on kysyntää paikkakunnalla. Tutkimustulokset ovat pohjana tukkumyymälän toiminnalle ja palvelu- sekä tuotevalikoimalle.
Liiketoimintasuunnitelma sisältää yrityksen markkinointianalyysin ja -keinot, kohderyhmät, tuotevalikoiman ja palvelut sekä kuvauksen toimitiloista. Yrityksen toimintaa tarkastellaan sekä parturi-kampaamon että hiusalan tukkuliikkeen osalta yhdessä ja erikseen. Liiketoimintasuunnitelma on tehty realistisin tavoittein ja liikeidean toimivuutta on tarkasteltu myös budjetointiin liittyvien taulukoiden avulla.
Liiketoimintasuunnitelmaan kuuluvien laskelmien ja tutkimustulosten perustella yritys on kannattavaa perustaa niin kysynnän kuin taloudellisen menestymisen vuoksi. Yritys on mahdollista myös rahoittaa tulevaisuudessa, joten liiketoimintasuunnitelman voi toteuttaa käytännössä.