Laurea-ammattikorkeakoulun degree-koulutusohjelmien markkinoinnin kehittämistutkimus
Sipponen, Heli-Tuulia (2012)
Sipponen, Heli-Tuulia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810365
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia, kuinka Laurea-ammattikorkeakoulun englanninkielisten degree-koulutusohjelmien markkinointia voisi kehittää ja Laurean näkyvyyttä lisätä niissä maissa, joista Laurea haluaisi lisää opiskelijoita. Näitä maita ovat Venäjä, Baltian maat ja muu Eurooppa.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää kansainvälisen markkinoinnin kehittämiskeinoja haastattelemalla Laurea-ammattikorkeakoulun omia kansainvälisiä opiskelijoita ja benchmarkkaamalla Laurean kanssa yhteistyössä toimivia, FUAS-ammattikorkeakoulujen liittoon kuuluvia, Hämeen ammattikorkeakoulua (HAMK) ja Lahden ammattikorkeakoulua (LAMK).
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin teema-haastatteluin. Kansainvälisiä opiskelijoita haastateltiin kahdessa eri ryhmässä, eri päivinä, Laurean Keravan ja Leppävaaran toimipisteissä. FUAS-yhteistyökorkeakoulujen haastatteluista toinen toteutettiin puhelimitse ja toinen Laurea Tikkurilassa.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on markkinointi, koulutusmarkkinointi, nonprofit-organisaatioiden markkinointi, markkinointiviestintä, imago, brändi sekä benchmarkkaus.
Laurea-ammattikorkeakoulun kansainvälinen markkinointi on ollut messu- ja internetpainotteista. Tutkimuksen mukaan parhaimpia keinoja, joilla Laurea voisi lisätä hakijoiden määrää ulkomailta, olisivat opiskelijavierailut kohdemaiden toisen asteen koulutuslaitoksiin ja messuille sekä markkinointi internetin välityksellä. Kehitysideoiksi nousivat venäjänkielisten internetsivujen lanseeraaminen, sosiaalisen median suurempi hyödyntäminen ja markkinointiyhteistyön lisääminen muiden korkeakoulujen kanssa.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää kansainvälisen markkinoinnin kehittämiskeinoja haastattelemalla Laurea-ammattikorkeakoulun omia kansainvälisiä opiskelijoita ja benchmarkkaamalla Laurean kanssa yhteistyössä toimivia, FUAS-ammattikorkeakoulujen liittoon kuuluvia, Hämeen ammattikorkeakoulua (HAMK) ja Lahden ammattikorkeakoulua (LAMK).
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin teema-haastatteluin. Kansainvälisiä opiskelijoita haastateltiin kahdessa eri ryhmässä, eri päivinä, Laurean Keravan ja Leppävaaran toimipisteissä. FUAS-yhteistyökorkeakoulujen haastatteluista toinen toteutettiin puhelimitse ja toinen Laurea Tikkurilassa.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on markkinointi, koulutusmarkkinointi, nonprofit-organisaatioiden markkinointi, markkinointiviestintä, imago, brändi sekä benchmarkkaus.
Laurea-ammattikorkeakoulun kansainvälinen markkinointi on ollut messu- ja internetpainotteista. Tutkimuksen mukaan parhaimpia keinoja, joilla Laurea voisi lisätä hakijoiden määrää ulkomailta, olisivat opiskelijavierailut kohdemaiden toisen asteen koulutuslaitoksiin ja messuille sekä markkinointi internetin välityksellä. Kehitysideoiksi nousivat venäjänkielisten internetsivujen lanseeraaminen, sosiaalisen median suurempi hyödyntäminen ja markkinointiyhteistyön lisääminen muiden korkeakoulujen kanssa.