Elämää ei sen enempää : Vammaisen henkilön henkilökohtainen apu Kokkolan Validia-palveluiden asiakkaiden kuvaamana
Räisälä, Asta (2012)
Räisälä, Asta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810337
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia vammaisen henkilön henkilökohtaista apua Kokkolan Validia-palveluiden asiakkaiden kuvaamana. Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa mihin henkilökohtaista apua tarvitaan ja miten apu on järjestynyt. Tutkimuksessa selvitetään, miten henkilökohtainen apu vaikuttaa vammaisen henkilön elämään. Kokkolan Validia-palvelut tuottaa henkilökohtaista apu vammaisille henkilöille, tutkimuksessa saadaan tietoa miten henkilökohtaisen avun palveluita tulee kehittää jatkossa vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. Opinnäytetyö sisältää materiaalia henkilökohtaisen avun työntekijöiden perehdyttämiseen, antaa tietoa henkilöstön koulutustarpeista sekä välineitä yhteistyöhön maksaja asiakkaan kanssa
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelin talvella 2012 kuutta Kokkolan Validia-palveluiden asiakasta. Teemahaastattelut analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista tulee esille, että henkilökohtaisen avun tarve on päivittäistä ja yksilöllistä. Henkilökohtaista apua tarvitaan henkilökohtaisen hygienian hoitamisessa, pukemisessa, riisumisessa, siirtymisessä, kodinhoidossa, ruuan laittamisessa sekä kodin muissa asioissa. Avuntarvetta on kodin ulkopuolella asioinnissa ja harrastuksissa. Henkilökohtaisen avun järjestymisellä ja sujumisella on suuri merkitys vammaisen ihmisen arjessa, se on välttämättömyys. Palveluntuottajan järjestämä henkilökohtainen apu vapauttaa vammaisen henkilön työnantaja velvoitteista. Tutkimuksessa tuli esille myönteinen suhtautuminen palveluntuottajan tuottamaan palveluun, vaikka ei itse voi valita avustajaa. Asiakkaat toivoivat palveluntuottajan järjestävän heille muutaman oman henkilökohtaisen avustajan, jotka toimivat henkilökohtaisina avustajina työvuorosuunnitelman mukaisesti.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelin talvella 2012 kuutta Kokkolan Validia-palveluiden asiakasta. Teemahaastattelut analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista tulee esille, että henkilökohtaisen avun tarve on päivittäistä ja yksilöllistä. Henkilökohtaista apua tarvitaan henkilökohtaisen hygienian hoitamisessa, pukemisessa, riisumisessa, siirtymisessä, kodinhoidossa, ruuan laittamisessa sekä kodin muissa asioissa. Avuntarvetta on kodin ulkopuolella asioinnissa ja harrastuksissa. Henkilökohtaisen avun järjestymisellä ja sujumisella on suuri merkitys vammaisen ihmisen arjessa, se on välttämättömyys. Palveluntuottajan järjestämä henkilökohtainen apu vapauttaa vammaisen henkilön työnantaja velvoitteista. Tutkimuksessa tuli esille myönteinen suhtautuminen palveluntuottajan tuottamaan palveluun, vaikka ei itse voi valita avustajaa. Asiakkaat toivoivat palveluntuottajan järjestävän heille muutaman oman henkilökohtaisen avustajan, jotka toimivat henkilökohtaisina avustajina työvuorosuunnitelman mukaisesti.