Testausprosessin kehittäminen osana laatutyöskentelyä : case Dimenteq Oy
Eriksson, Henna (2012)
Eriksson, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810317
Tiivistelmä
Ohjelmistotuotannon osana testaus on yksi laadunvarmistuksen osa, jonka tarkoituksena on todentaa ja varmistaa järjestelmälle asetettujen määritysten ja vaatimusten täyttyminen. Testaus on myös osa Dimenteq Oy:ssä tuotettavien järjestelmien laadunvarmistusta. Vuonna 2007 perustettu paikkatietoalan yritys on ottanut asiakaslähtöisten projektien yhdeksi kulmakiveksi testauksen ja sitä kautta yrityksen ja järjestelmien varmistettavan laadun.
Opinnäytetyön taustalla on Dimenteq Oy:lle kehitetyn testausprosessin tuloksena tuotettu testauksen käsikirja ja sen kehitysprosessin vaiheet. Käsikirja on yrityksessä testausprosessin ensimmäinen kokonaisuutta kuvaava opas, jonka tarkoituksena on jakaa testaustietoutta yrityksen sisällä. Testauksen käsikirjan lisäksi yrityksen sisäisissä toimissa on kehitetty työntekijöiden välistä kommunikaatiota ja palautteenantoa osana testausprosessia.
Testausprosessi kehittyi harjoittelujakson aikana ketteränä ja edelleenkehittyvänä prosessina, jonka tavoitteet muuttuivat tehdyn työn kehittyessä. Tavoitteena oli dokumentoida ja kehittää yritykselle toimiva testausprosessi, joka palvelee sekä testaajia työn tekemisessä että muita yrityksen työntekijöitä testauksen ymmärtämisessä. Testauksen suorittamiseen lisättiin vähitellen erilaisia palasia ja niistä syntyi ketterästi tutkien ja yhdistellen testauksen toiminnot ja testauksen käsikirjan teoria.
Testausprosessin tämänhetkinen toimivuus ja sen kuvaus takaa yrityksessä tasalaatuisemman ja yleisesti laadukkaamman testauksen ja sitä kautta tuotettavien järjestelmien laadukkuuden. Koska yksittäinen testaaja ei voi olla vastuussa tuotettavien järjestelmien laadusta, voidaan prosessin avulla jakaa ja ylläpitää laatuajattelua yrityksen sisällä.
Opinnäytetyön taustalla on Dimenteq Oy:lle kehitetyn testausprosessin tuloksena tuotettu testauksen käsikirja ja sen kehitysprosessin vaiheet. Käsikirja on yrityksessä testausprosessin ensimmäinen kokonaisuutta kuvaava opas, jonka tarkoituksena on jakaa testaustietoutta yrityksen sisällä. Testauksen käsikirjan lisäksi yrityksen sisäisissä toimissa on kehitetty työntekijöiden välistä kommunikaatiota ja palautteenantoa osana testausprosessia.
Testausprosessi kehittyi harjoittelujakson aikana ketteränä ja edelleenkehittyvänä prosessina, jonka tavoitteet muuttuivat tehdyn työn kehittyessä. Tavoitteena oli dokumentoida ja kehittää yritykselle toimiva testausprosessi, joka palvelee sekä testaajia työn tekemisessä että muita yrityksen työntekijöitä testauksen ymmärtämisessä. Testauksen suorittamiseen lisättiin vähitellen erilaisia palasia ja niistä syntyi ketterästi tutkien ja yhdistellen testauksen toiminnot ja testauksen käsikirjan teoria.
Testausprosessin tämänhetkinen toimivuus ja sen kuvaus takaa yrityksessä tasalaatuisemman ja yleisesti laadukkaamman testauksen ja sitä kautta tuotettavien järjestelmien laadukkuuden. Koska yksittäinen testaaja ei voi olla vastuussa tuotettavien järjestelmien laadusta, voidaan prosessin avulla jakaa ja ylläpitää laatuajattelua yrityksen sisällä.