Promootiomarkkinoinnin rooli osana yrityksien päivittäistavarakaupan markkinointistrategiaa
Laukkanen, Kimmo (2012)
Laukkanen, Kimmo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810310
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella, mikä rooli promootiomarkkinoinnilla on osana yritysten päivittäistavarakaupan markkinointistrategioissa ja mitkä ovat promootiomarkkinoinnin tulevaisuuden näkymät. Työn tavoitteena on luoda kuva promootiomarkkinoinnin nykytilasta yritysten päivittäistavarakaupan markkinointistrategiassa ja selvittää, miten promootiomarkkinointia tulevaisuudessa aiotaan toteuttaa sosiaalisen median käytön kasvaessa. Lisäksi opinnäytetyössä pyritään selvittämään aikovatko yritykset toteuttaa promootiomarkkinoita itse vai ostetaanko palvelu ulkopuoliselta yritykseltä. Työssä ei käsitellä ainoastaan promootiomarkkinoinnin toteuttamista vaan myös kaikkia promootiomarkkinointia tukevia toimintoja ja toimintamalleja.
Opinnäytetyö perustuu kirjallisuuteen ja teemahaastattelumenetelmällä toteutettuun tutki-mukseen. Kirjallisen osion tarkoituksena on selventää promootiomarkkinoinnin toimintamallia, sen vahvuuksia ja heikkouksia. Teorian tarkoituksena on myös luoda kuva promootiomarkkinoinnin nykytilasta ja siitä, miten sosiaalisen median voimakas kasvu on vaikuttanut pro-mootiomarkkinointistrategioihin.
Teemahaastattelumenetelmällä toteutetulla tutkimuksella on pyritty selvittämään, millainen promootiomarkkinoinnin rooli on osana yritysten päivittäistavarakaupan markkinointistrategiaa, miten sosiaalisen median kasvu on vaikuttanut markkinointistrategioihin ja millainen on promootiomarkkinoinnin rooli tulevaisuudessa. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutki-musmenetelmällä, teemahaastatteluilla, joihin osallistui neljä Suomen suurimpien päivittäis-tavarakaupan toimijoihin kuuluvaa yritysten markkinoinninedustajaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että promootiomarkkinoinnilla on erittäin tärkeä rooli yrityksien markkinointistrategioissa. Sosiaalisen median kasvu on luonut yrityksille uusia markkinointikanavia ja tuoneet yritykset lähemmäksi kuluttajaa. Promootiomarkkinointia koskevat palvelut, suunnitteluavun kuin toteuttamisenkin osalta, ulkoistetaan kokonaan tai ainakin osittain toiselle yritykselle toteutettavaksi.
Opinnäytetyö perustuu kirjallisuuteen ja teemahaastattelumenetelmällä toteutettuun tutki-mukseen. Kirjallisen osion tarkoituksena on selventää promootiomarkkinoinnin toimintamallia, sen vahvuuksia ja heikkouksia. Teorian tarkoituksena on myös luoda kuva promootiomarkkinoinnin nykytilasta ja siitä, miten sosiaalisen median voimakas kasvu on vaikuttanut pro-mootiomarkkinointistrategioihin.
Teemahaastattelumenetelmällä toteutetulla tutkimuksella on pyritty selvittämään, millainen promootiomarkkinoinnin rooli on osana yritysten päivittäistavarakaupan markkinointistrategiaa, miten sosiaalisen median kasvu on vaikuttanut markkinointistrategioihin ja millainen on promootiomarkkinoinnin rooli tulevaisuudessa. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutki-musmenetelmällä, teemahaastatteluilla, joihin osallistui neljä Suomen suurimpien päivittäis-tavarakaupan toimijoihin kuuluvaa yritysten markkinoinninedustajaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että promootiomarkkinoinnilla on erittäin tärkeä rooli yrityksien markkinointistrategioissa. Sosiaalisen median kasvu on luonut yrityksille uusia markkinointikanavia ja tuoneet yritykset lähemmäksi kuluttajaa. Promootiomarkkinointia koskevat palvelut, suunnitteluavun kuin toteuttamisenkin osalta, ulkoistetaan kokonaan tai ainakin osittain toiselle yritykselle toteutettavaksi.