Taloushallinnon sähköistämisen vaikutukset ostoreskontraprosessiin Case: Spirit Store Oy
Oksanen, Tiia (2012)
Oksanen, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810303
Tiivistelmä
Taloushallinnon sähköistäminen on yleistä tänä päivänä. Ihmistyöllä suoritettuja manuaalisia työvaiheita korvataan sähköisillä toiminnoilla. Tietokoneet on mahdollista saada suorittamaan töitä automaattisesti aikaa säästäen.
Teoriaosuuden pääasiallisina lähteinä on käytetty kirjallisuutta liittyen taloushallintoon, verkkolaskutukseen ja ostoreskontraprosessin kehittämiseen. Lisäksi on käytetty muutamia Internet-lähteitä.
Spirit Store Oy on vähitellen sähköistänyt taloushallintoaan. Sähköinen ostolaskujen käsittelyjärjestelmä on ollut käytössä vuodesta 2010 ja viimeisimpänä on otettu käyttöön verkkolaskujen vastaanotto. Tarkoituksena on kuvata yrityksen ostoreskontraprosessi mahdollisimman tarkasti sekä löytää prosessin hyvät puolet ja ongelmakohdat. Ongelmien ratkaisemiseksi keksitään kehitysehdotuksia. Lisäksi otetaan kantaa verkkolaskujen vastaanoton onnistumiseen vertailemalla vastaanotettujen laskujen osuuksia Tilastokeskuksen tekemästä Suomen virallisesta tilastosta keväältä 2011.
Ihmistyötä vaativat työvaiheet voivat alentaa ostoreskontraprosessin tehokkuutta jopa niin paljon, ettei sähköistämisestä saada hyötyjä irti. Prosessi pitää olla sähköistetty kokonaan ja siinä on käytettävä työvaiheiden automatisointia hyväksi.
Spirit Store Oy:n ostoreskontraprosessissa havaittiin selkeä puute siinä, ettei verkkolaskujen automaattinen sisäänluku onnistu. Tämä pitäisi kuitenkin olla korjattavissa melko helposti. Verkkolaskujen vastaanotosta saadut hyödyt ovat tällä hetkellä olemattomat. Kun järjestelmä saadaan toimimaan niin kuin se on tarkoitettu, säästöt ajankäytössä ovat selkeät. Hyötysuhde saadaan kasvamaan entisestään, kun jatketaan toimittajien aktivoimista verkkolaskujen osuuden kasvattamiseksi kaikista vastaanotetuista laskuista.
Teoriaosuuden pääasiallisina lähteinä on käytetty kirjallisuutta liittyen taloushallintoon, verkkolaskutukseen ja ostoreskontraprosessin kehittämiseen. Lisäksi on käytetty muutamia Internet-lähteitä.
Spirit Store Oy on vähitellen sähköistänyt taloushallintoaan. Sähköinen ostolaskujen käsittelyjärjestelmä on ollut käytössä vuodesta 2010 ja viimeisimpänä on otettu käyttöön verkkolaskujen vastaanotto. Tarkoituksena on kuvata yrityksen ostoreskontraprosessi mahdollisimman tarkasti sekä löytää prosessin hyvät puolet ja ongelmakohdat. Ongelmien ratkaisemiseksi keksitään kehitysehdotuksia. Lisäksi otetaan kantaa verkkolaskujen vastaanoton onnistumiseen vertailemalla vastaanotettujen laskujen osuuksia Tilastokeskuksen tekemästä Suomen virallisesta tilastosta keväältä 2011.
Ihmistyötä vaativat työvaiheet voivat alentaa ostoreskontraprosessin tehokkuutta jopa niin paljon, ettei sähköistämisestä saada hyötyjä irti. Prosessi pitää olla sähköistetty kokonaan ja siinä on käytettävä työvaiheiden automatisointia hyväksi.
Spirit Store Oy:n ostoreskontraprosessissa havaittiin selkeä puute siinä, ettei verkkolaskujen automaattinen sisäänluku onnistu. Tämä pitäisi kuitenkin olla korjattavissa melko helposti. Verkkolaskujen vastaanotosta saadut hyödyt ovat tällä hetkellä olemattomat. Kun järjestelmä saadaan toimimaan niin kuin se on tarkoitettu, säästöt ajankäytössä ovat selkeät. Hyötysuhde saadaan kasvamaan entisestään, kun jatketaan toimittajien aktivoimista verkkolaskujen osuuden kasvattamiseksi kaikista vastaanotetuista laskuista.