Nettisarjan markkinointikeinot : Kuinka saadaan katsoja houkuteltua seuraamaan nettisarjaa itsenäiseltä julkaisualustalta?
Heikkilä, Noora (2012)
Heikkilä, Noora
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810267
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena on selvittää, kuinka omalla julkaisualustalla esitettävälle nettisarjalle saadaan houkuteltua katsojia. Opinnäytetyön produktio-osana olen tuottanut Tulokas-nettisarjaa, jota on julkaistu itsenäisellä julkaisualustalla inter-netissä. Oman julkaisualustan käyttö draamasarjalle on ollut uutta ja kokeellista, joten tutkielmassani tuon esille produktiossani hyväksi havaittuja keinoja kohde-ryhmän tavoittamiseksi.
Tutkielmani aineistona käytän pääosin omaa opinnäytetyöni produktiota. Esitte-len käyttämiämme markkinointikeinoja ja tutkin niiden vaikutuksia katsojamää-riin. Aineiston laajentamiseksi olen haastatellut muiden nettisarjojen tekijöitä heidän käyttämistään markkinointikeinoista. Tietoperustassa käsittelen nettisar-jan markkinoinnin taustalla vaikuttavia tekijöitä, kuten internetin vaikutusta markkinointiin ja julkaisualustojen eroja. Lisäksi kartoitan, millä keinoilla verk-kosivuille saadaan kävijöitä ja kuinka sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää nettisarjan markkinoinnissa. Tietoperustan olen koonnut sosiaaliseen mediaan liittyvästä kirjallisuudesta ja internetlähteistä.
Produktioni osoitti, että katsojien tavoittaminen vaatii pitkäjänteistä työskentelyä markkinoinnin eteen. Aktiivisella läsnäololla sosiaalisessa mediassa voidaan saavuttaa suuri määrä katsojia internetissä itsenäisesti julkaistavalle sarjalle. Mediajulkaisuilla, markkinointitempauksilla ja kilpailuilla voidaan tehostaa kiin-nostuksen heräämistä ja lisätä tunnettuutta.
Tutkielmani antaa näkökulmia nettisarjojen, tv-sarjojen ja lyhytelokuvien mark-kinoinnin suunnitteluun. Keinot toimivat vinkkinä etenkin alan pienille ja tunte-mattomille tekijöille, jotka haluavat toteuttaa markkinointia lähes nollabudjetilla.
Tutkielmani aineistona käytän pääosin omaa opinnäytetyöni produktiota. Esitte-len käyttämiämme markkinointikeinoja ja tutkin niiden vaikutuksia katsojamää-riin. Aineiston laajentamiseksi olen haastatellut muiden nettisarjojen tekijöitä heidän käyttämistään markkinointikeinoista. Tietoperustassa käsittelen nettisar-jan markkinoinnin taustalla vaikuttavia tekijöitä, kuten internetin vaikutusta markkinointiin ja julkaisualustojen eroja. Lisäksi kartoitan, millä keinoilla verk-kosivuille saadaan kävijöitä ja kuinka sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää nettisarjan markkinoinnissa. Tietoperustan olen koonnut sosiaaliseen mediaan liittyvästä kirjallisuudesta ja internetlähteistä.
Produktioni osoitti, että katsojien tavoittaminen vaatii pitkäjänteistä työskentelyä markkinoinnin eteen. Aktiivisella läsnäololla sosiaalisessa mediassa voidaan saavuttaa suuri määrä katsojia internetissä itsenäisesti julkaistavalle sarjalle. Mediajulkaisuilla, markkinointitempauksilla ja kilpailuilla voidaan tehostaa kiin-nostuksen heräämistä ja lisätä tunnettuutta.
Tutkielmani antaa näkökulmia nettisarjojen, tv-sarjojen ja lyhytelokuvien mark-kinoinnin suunnitteluun. Keinot toimivat vinkkinä etenkin alan pienille ja tunte-mattomille tekijöille, jotka haluavat toteuttaa markkinointia lähes nollabudjetilla.