Inkilänhovin palveluiden tunnettuus- ja mielikuvatutkimus
Murtoniemi, Taina (2012)
Murtoniemi, Taina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810257
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on tunnettuus- ja mielikuvatutkimus Inkilänhovi ry:lle, joka on Riihimäellä sijaitseva palvelutalo. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa sitä, miten hyvin Inkilänhovin eri sidosryhmät tuntevat ja tietävät sen tarjoamat palvelut sekä toiminnot ja minkälaisia mielikuvia heillä niistä on. Lisäksi tutkimuksessa kysytään vastaajien mielipiteitä ja mielikuvia Inkilänhovista sekä mahdollisia Inkilänhovin toimintaan liittyviä kehitys- ja parannusehdotuksia. Inkilänhovi ry juhli viime vuonna kymmenettä toimintavuottaan ja tunnettuustutkimus toteutettiin osana Inkilänhovin juhlavuoden toteutusta.
Inkilänhovi ry on 2001 perustettu, Riihimäellä sijaitseva palvelutalo, joka tarjoaa palvelujaan vanhuksille, kehitysvammaisille ja veteraaneille. Inkilänhovin toiminta painottuu kolmeen pääryhmään, joita ovat muun muassa erilaiset asumismuodot, asiointipalvelu ja päivätoiminta. Inkilänhovin tarkoituksena on toimia vanhusten, vammaisten ja veteraanien elin- ja asunto-olojen parantamiseksi sekä psyykkisen, sosiaalisen ja fyysisen hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tutkimus on toteutettu määrällisenä kyselytutkimuksena sekä paperisena kyselylomakkeena että sähköisenä e-lomakkeena. Kysely on lähetetty Inkilänhovin eri sidosryhmille, kuten asukkaille, asiakkaille, yhteistyökumppaneille ja Inkilänhovin jäsenyhdistyksille.
Tulokset ovat pääasiassa positiivisia ja Inkilänhovia pidetään hyvänä palvelutalona. Asukkaat ja asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluihin ja Inkilänhovin ilmapiiriin. Vastaajille on jäänyt hyvä mielikuva käydessään Inkilänhovissa, ja he ovat tyytyväisiä Inkilänhovin toimintaan. Palautteena oli muun muassa, että toiminta on hyvää ja sitä toivotaan lisättävän.
Kyselyyn vastanneilta tuli kehitys- ja parannusehdotuksia sekä toiveita Inkilänhovin toimintaan liittyen. Toivottiin esimerkiksi Inkilänhovin asukkaille virikkeellistä päivätoimintaa, kuten matkoja, tapahtumia, museoita tai näyttelyitä. Toiveena oli, että ikärajaa nostettaisiin 65:stä ylöspäin, jolloin hyväkuntoisilla iäkkäämmilläkin olisi mahdollisuus osallistua toimintaan. Päivätoiminnan ja ryhmätoiminnan yhdistelmäryhmien lisäämistä toivottiin.
Jatkotoimenpiteenä kannattaa lisätä markkinointia nykyisille palveluille ja kehittää toimintaa lisäämällä iltatoimintaa.
Inkilänhovi ry on 2001 perustettu, Riihimäellä sijaitseva palvelutalo, joka tarjoaa palvelujaan vanhuksille, kehitysvammaisille ja veteraaneille. Inkilänhovin toiminta painottuu kolmeen pääryhmään, joita ovat muun muassa erilaiset asumismuodot, asiointipalvelu ja päivätoiminta. Inkilänhovin tarkoituksena on toimia vanhusten, vammaisten ja veteraanien elin- ja asunto-olojen parantamiseksi sekä psyykkisen, sosiaalisen ja fyysisen hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tutkimus on toteutettu määrällisenä kyselytutkimuksena sekä paperisena kyselylomakkeena että sähköisenä e-lomakkeena. Kysely on lähetetty Inkilänhovin eri sidosryhmille, kuten asukkaille, asiakkaille, yhteistyökumppaneille ja Inkilänhovin jäsenyhdistyksille.
Tulokset ovat pääasiassa positiivisia ja Inkilänhovia pidetään hyvänä palvelutalona. Asukkaat ja asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluihin ja Inkilänhovin ilmapiiriin. Vastaajille on jäänyt hyvä mielikuva käydessään Inkilänhovissa, ja he ovat tyytyväisiä Inkilänhovin toimintaan. Palautteena oli muun muassa, että toiminta on hyvää ja sitä toivotaan lisättävän.
Kyselyyn vastanneilta tuli kehitys- ja parannusehdotuksia sekä toiveita Inkilänhovin toimintaan liittyen. Toivottiin esimerkiksi Inkilänhovin asukkaille virikkeellistä päivätoimintaa, kuten matkoja, tapahtumia, museoita tai näyttelyitä. Toiveena oli, että ikärajaa nostettaisiin 65:stä ylöspäin, jolloin hyväkuntoisilla iäkkäämmilläkin olisi mahdollisuus osallistua toimintaan. Päivätoiminnan ja ryhmätoiminnan yhdistelmäryhmien lisäämistä toivottiin.
Jatkotoimenpiteenä kannattaa lisätä markkinointia nykyisille palveluille ja kehittää toimintaa lisäämällä iltatoimintaa.