Mistä on hyvä palveluohjaus tehty? : Arviointitutkimus palveluohjauksen asiantuntijuudesta ja sen kehittämisehdotuksista Kainuun maakunta-kuntayhtymän vanhuspalveluissa
Uhlbäck, Marika (2012)
Uhlbäck, Marika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810240
Tiivistelmä
Palveluohjaus on asiakaslähtöinen ja asiakkaan etua korostava työmenetelmä, jonka avulla kootaan tarvittavat palvelut asiakkaan tueksi sekä lievennetään palvelujärjestelmän hajanaisuuden haittoja. Väestön ikääntyessä ja palvelurakenteiden muuttuessa pystytään asiantuntevalla palveluohjauksella kohdentamaan henkilöstön resurssit oikein ja tukemaan asiakkaan toimintakykyä sekä voimavaroja mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.
Kainuun maakunta-kuntayhtymän vanhuspalveluiden tavoitteena on vähentää laitoshoitoa ja tukea ikäihmisen kotona asumista mahdollisimman pitkään. Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena tutkia ja arvioida, millaista Kainuun maakunta-kuntayhtymän vanhuspalveluiden palveluohjauksen asiantuntijuus on ja miten sitä voisi kehittää vastaamaan tulevaisuuden mukana tuomiin haasteisiin.
Tutkimusaineisto kerättiin lähettämällä kyselylomake kaikille Kainuun maakunta-kuntayhtymän vanhuspalveluissa palveluohjausta tekeville sosiaaliohjaajille, kotihoidon ohjaajille sekä ylemmille esimiehille.
Tutkimustuloksena voidaan todeta, että Kainuun
maakunta-kuntayhtymän vanhuspalveluiden palveluohjauksen asiantuntijuudessa korostuu palveluohjauksen prosessin ymmärrys, ennaltaehkäisevän ja ennakoivan työn merkitys sekä verkostotyön kehittäminen. Palveluohjauksen työmenetelmän tulisi olla dialogista ja hyvän asiakassuhteen luomiseen perustuvaa. Palveluohjaaja on rinnalla kulkeva, tasavertainen asiantuntija.
Opinnäytetyön johtopäätösten mukaan palveluohjauksella on merkittävä osa Kainuun maakunta-kuntayhtymän vanhuspalveluita ja asiantuntijuus on moninaista asiakastyön osaamista. Palveluohjauksellisen työn osaamista halutaan viedä enemmän myös kotihoidossa toteutettavaan hoitotyöhön.
Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista tutkia vanhuspalveluiden kotihoidossa toimivien hoitajien kokemuksia palveluohjauksen osuudesta heidän työssään ja suunnitella sen pohjalta palveluohjauksellisen työn koulutusmalli jokapäiväistä hoitotyötä tekeville hoitajille.
Kainuun maakunta-kuntayhtymän vanhuspalveluiden tavoitteena on vähentää laitoshoitoa ja tukea ikäihmisen kotona asumista mahdollisimman pitkään. Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena tutkia ja arvioida, millaista Kainuun maakunta-kuntayhtymän vanhuspalveluiden palveluohjauksen asiantuntijuus on ja miten sitä voisi kehittää vastaamaan tulevaisuuden mukana tuomiin haasteisiin.
Tutkimusaineisto kerättiin lähettämällä kyselylomake kaikille Kainuun maakunta-kuntayhtymän vanhuspalveluissa palveluohjausta tekeville sosiaaliohjaajille, kotihoidon ohjaajille sekä ylemmille esimiehille.
Tutkimustuloksena voidaan todeta, että Kainuun
maakunta-kuntayhtymän vanhuspalveluiden palveluohjauksen asiantuntijuudessa korostuu palveluohjauksen prosessin ymmärrys, ennaltaehkäisevän ja ennakoivan työn merkitys sekä verkostotyön kehittäminen. Palveluohjauksen työmenetelmän tulisi olla dialogista ja hyvän asiakassuhteen luomiseen perustuvaa. Palveluohjaaja on rinnalla kulkeva, tasavertainen asiantuntija.
Opinnäytetyön johtopäätösten mukaan palveluohjauksella on merkittävä osa Kainuun maakunta-kuntayhtymän vanhuspalveluita ja asiantuntijuus on moninaista asiakastyön osaamista. Palveluohjauksellisen työn osaamista halutaan viedä enemmän myös kotihoidossa toteutettavaan hoitotyöhön.
Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista tutkia vanhuspalveluiden kotihoidossa toimivien hoitajien kokemuksia palveluohjauksen osuudesta heidän työssään ja suunnitella sen pohjalta palveluohjauksellisen työn koulutusmalli jokapäiväistä hoitotyötä tekeville hoitajille.