NOPS-hanke 2010—2012, nuorten työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa : Keuda Mäntsälä ammattiopiston ryhmäytymispäivät nuorten hyvinvoinnin edistäjänä
Hotakainen, Hanna; Karttunen, Anne (2012)
Hotakainen, Hanna
Karttunen, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810239
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on osa Nuorten työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa -hanketta (NOPS 2010—2012). Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää liikunnan vaikutusta nuorten hyvinvointiin Keuda Mäntsälä ammattiopistossa sekä kartoittaa nuorten syitä liikkumattomuuteen. Lisäksi tarkoituksenamme oli motivoida nuoria liikkumaan ja antaa heille tietoa Mäntsälän seudun harrastemahdollisuuksista.
Opinnäytetyössämme käytetty teoria sisältää tietoa liikunnanvaikutuksista ja nuorten mielenterveysongelmista. Lisäksi olemme tehneet vertailua valtakunnallisesti tehtyjen kouluterveyskyselyiden tuloksista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Toiminnallinen osuus järjestettiin Mäntsälän ammattiopisto Keudan järjestämän ryhmäytymispäivän yhteydessä. Ryhmäytymispäivän liikunnallinen toimintapisteemme sisälsi tutustumisleikin, kiinalainen pesäpallopelin sekä lopussa avoimen keskustelun liikkumisesta sekä harrastuksista. Pisteemme toiminnan lopuksi jaoimme nuorille tulosteen Mäntsälän seudun harrastemahdollisuuksista. Ensimmäisenä ryhmäytymispäivänä osallistujina olivat rakennus-, sähkö- ja kokkialan opiskelijat. Toisen päivän ryhminä olivat logistiikka- ja autoalan opiskelijat sekä starttiluokka.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta ryhmäytymispäivien olevan hyödyllisiä, mitä tukevat opiskelijoiden antamat palautteet. 58.1 % koki ryhmäytymispäivän hyödyllisenä. Se, antoiko ryhmäytymispäivä mahdollisuuden tutustua uusiin ihmisiin, jakautui tasan 48,4 % kyllä ja ei vastauksiin. Kouluterveyskyselyiden mukaan liikkuminen nuorten keskuudessa on lisääntynyt vuodesta 2008 vuoteen 2010. Tuolla aika välillä liikkuminen Keuda Mäntsälä ammattiopistossa on ollut suurempaa kuin muualla Uudellamaalla yleisesti.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että tulevissa ryhmäytymispäivissä olisi hyvä kehittää toisilleen ennalta tuntemattomien opiskelijoiden tutustumista toisiinsa. Tarkoituksena oli saada liikkumattomat opiskelijat liikkumaan. Huomasimme, että opiskelijat tarvitsevat tukea uuden harrastuksen löytämiseen. Uuteen harrastukseen lähtemiseen opiskelijat tarvitsevat myös ohjausta, jotta mieleinen liikuntamuoto löytyisi.
Opinnäytetyössämme käytetty teoria sisältää tietoa liikunnanvaikutuksista ja nuorten mielenterveysongelmista. Lisäksi olemme tehneet vertailua valtakunnallisesti tehtyjen kouluterveyskyselyiden tuloksista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Toiminnallinen osuus järjestettiin Mäntsälän ammattiopisto Keudan järjestämän ryhmäytymispäivän yhteydessä. Ryhmäytymispäivän liikunnallinen toimintapisteemme sisälsi tutustumisleikin, kiinalainen pesäpallopelin sekä lopussa avoimen keskustelun liikkumisesta sekä harrastuksista. Pisteemme toiminnan lopuksi jaoimme nuorille tulosteen Mäntsälän seudun harrastemahdollisuuksista. Ensimmäisenä ryhmäytymispäivänä osallistujina olivat rakennus-, sähkö- ja kokkialan opiskelijat. Toisen päivän ryhminä olivat logistiikka- ja autoalan opiskelijat sekä starttiluokka.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta ryhmäytymispäivien olevan hyödyllisiä, mitä tukevat opiskelijoiden antamat palautteet. 58.1 % koki ryhmäytymispäivän hyödyllisenä. Se, antoiko ryhmäytymispäivä mahdollisuuden tutustua uusiin ihmisiin, jakautui tasan 48,4 % kyllä ja ei vastauksiin. Kouluterveyskyselyiden mukaan liikkuminen nuorten keskuudessa on lisääntynyt vuodesta 2008 vuoteen 2010. Tuolla aika välillä liikkuminen Keuda Mäntsälä ammattiopistossa on ollut suurempaa kuin muualla Uudellamaalla yleisesti.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että tulevissa ryhmäytymispäivissä olisi hyvä kehittää toisilleen ennalta tuntemattomien opiskelijoiden tutustumista toisiinsa. Tarkoituksena oli saada liikkumattomat opiskelijat liikkumaan. Huomasimme, että opiskelijat tarvitsevat tukea uuden harrastuksen löytämiseen. Uuteen harrastukseen lähtemiseen opiskelijat tarvitsevat myös ohjausta, jotta mieleinen liikuntamuoto löytyisi.