Sosiaalisen median strategia Yhteiset Lapsemme ry:lle
Myllymäki, Pia (2012)
Myllymäki, Pia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810194
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Yhteiset Lapsemme ry:lle ja se toteutettiin kevään 2012 aikana. Työn tavoitteena on tuottaa Yhteiset Lapsemme ry:lle realistinen sosiaalisen median strategia, jolla järjestö pystyy hyödyntämään sosiaalista mediaa ja sen erilaisia kanavia parhaimmalla mahdollisella tavalla järjestön näkyvyyden parantamiseksi. Tarkoituksena on antaa järjestön käyttöön oikeat työkalut näkyvyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahden eri pääotsikon alle. Ensimmäisessä osassa käydään läpi sosiaalista mediaa ja niitä käsitteitä, jotka ovat oleellisia työn kannalta. Oleellisia käsitteitä ovat Facebook, Twitter, blogit ja Rss-syöte. Lisäksi myös pohditaan verkkosivujen tärkeyttä sosiaalisen median tukena. Toisessa osassa käsitellään sosiaalisen median strategiaa ja siihen liittyviä toimenpiteitä, jotka tulee tehdä, jotta strategiasta tulee onnistunut. Sosiaalisen median strategia toteutuu onnistuneesti, kun tavoite, kohderyhmä, resurssit ja seuraamiseen tarkoitetut työkalut suunnitellaan tarkasti.
Opinnäytetyö perustuu kirjallisuuden lisäksi omiin havainnointeihin ja pohdintoihin. Lisäksi Yhteiset Lapsemme ry:n kanssa on tehty säännöllisin välein konsultaatiohaastatteluja, jotta järjestö on ollut koko ajan tietoinen siitä, mitä ollaan tekemässä ja pystynyt vaikuttamaan siihen, millainen sosiaalisen median strategiasta tulee. Tämän opinnäytetyön produktina on sosiaalisen median strategia, jossa tullaan avaamaan Yhteiset Lapsemme ry:n sosiaalisen median tavoite, kohderyhmä, resurssit ja työkalut, joilla tuloksia pystytään mittaamaan ja seuraamaan. Lisäksi olennainen osa produktia on valittujen kanavien, Facebookin, Twitterin ja blogin käytön hyödyntäminen.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahden eri pääotsikon alle. Ensimmäisessä osassa käydään läpi sosiaalista mediaa ja niitä käsitteitä, jotka ovat oleellisia työn kannalta. Oleellisia käsitteitä ovat Facebook, Twitter, blogit ja Rss-syöte. Lisäksi myös pohditaan verkkosivujen tärkeyttä sosiaalisen median tukena. Toisessa osassa käsitellään sosiaalisen median strategiaa ja siihen liittyviä toimenpiteitä, jotka tulee tehdä, jotta strategiasta tulee onnistunut. Sosiaalisen median strategia toteutuu onnistuneesti, kun tavoite, kohderyhmä, resurssit ja seuraamiseen tarkoitetut työkalut suunnitellaan tarkasti.
Opinnäytetyö perustuu kirjallisuuden lisäksi omiin havainnointeihin ja pohdintoihin. Lisäksi Yhteiset Lapsemme ry:n kanssa on tehty säännöllisin välein konsultaatiohaastatteluja, jotta järjestö on ollut koko ajan tietoinen siitä, mitä ollaan tekemässä ja pystynyt vaikuttamaan siihen, millainen sosiaalisen median strategiasta tulee. Tämän opinnäytetyön produktina on sosiaalisen median strategia, jossa tullaan avaamaan Yhteiset Lapsemme ry:n sosiaalisen median tavoite, kohderyhmä, resurssit ja työkalut, joilla tuloksia pystytään mittaamaan ja seuraamaan. Lisäksi olennainen osa produktia on valittujen kanavien, Facebookin, Twitterin ja blogin käytön hyödyntäminen.