"Sillä se yritys ellää, asiakkaalla." Porotilamajoitus Autto Ky
Autto, Kati (2012)
Autto, Kati
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Porotilamajoitus Autton markkinointiviestintää tehokkaammaksi ja asiakaslähtöisemmäksi. Tutkimusongelmana oli selvittää, millaista yrityksen markkinointiviestintä on ja miten siitä voisi tehdä tehokkaampaa asiakkaiden haastatteluiden perusteella.
Tutkimukseni tietoperustana toimii markkinointiviestinnän teoria. Tutkimuksessani tarkastelen markkinointiviestinnän käsitettä ja sen osa-alueita. Markkinointiviestinnän alakäsitteitä ovat mainonta, henkilökohtainen myyntityö, menekinedistäminen ja tiedotus- ja suhdetoiminta. Lisäksi tarkastelen muita markkinointiviestintään liittyviä seikkoja, kuten brändi, sosiaalinen media, segmentointi ja sitoutuminen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineistonhankinnan menetelmänä toimii teemahaastattelu. Tutkimusaineisto koostuu haastatteluiden litteroiduista teksteistä. Haastattelin yrityksen asiakkaita, työntekijää ja entistä työntekijää. Lisäksi haastattelin Porotilamajoitus Autto Ky:n yrittäjää ja Arcti-Food Oy:n yrittäjää, jotta sain tietoja kehitysehdotuksieni tueksi. Haastatteluteemoja olivat yrityksen kuvailu, markkinointiviestinnän kuvailu, yrityksen kehittäminen ja asiakkaiden omat mieltymykset eli asiakaskuva.
Pääosin haastateltavat olivat tyytyväisiä yrityksen toimintaan ja markkinointiviestintään. Yrityksen kuvailuissa korostuivat yrityksen luonnonkaunis ympäristö ja miellyttävät majoitustilat. Markkinointiviestinnässä korostuivat kotisivujen ja lehti-ilmoitteluiden kehittäminen. Kehittämisen teemassa paneuduttiin markkinointiviestinnän keinojen kehittämiseen ja korostettavien asioiden huomioimiseen. Asiakaskuvan selvittämisessä haastateltavat kertoivat arvostuksiaan ja mieltymyksiään.
Tuloksia käsittelin teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Tulokset ovat kehitysehdotuksia, jotka ovat sovellettavissa vain toimeksiantajayritys Porotilamajoitus Auttoon. Kehitysehdotuksissa otan huomioon sekä markkinointiviestinnän teorian että asiakkaiden kommentit. Kehitysehdotukset ovat toteutettavissa pienellä budjetilla.
Tutkimukseni tietoperustana toimii markkinointiviestinnän teoria. Tutkimuksessani tarkastelen markkinointiviestinnän käsitettä ja sen osa-alueita. Markkinointiviestinnän alakäsitteitä ovat mainonta, henkilökohtainen myyntityö, menekinedistäminen ja tiedotus- ja suhdetoiminta. Lisäksi tarkastelen muita markkinointiviestintään liittyviä seikkoja, kuten brändi, sosiaalinen media, segmentointi ja sitoutuminen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineistonhankinnan menetelmänä toimii teemahaastattelu. Tutkimusaineisto koostuu haastatteluiden litteroiduista teksteistä. Haastattelin yrityksen asiakkaita, työntekijää ja entistä työntekijää. Lisäksi haastattelin Porotilamajoitus Autto Ky:n yrittäjää ja Arcti-Food Oy:n yrittäjää, jotta sain tietoja kehitysehdotuksieni tueksi. Haastatteluteemoja olivat yrityksen kuvailu, markkinointiviestinnän kuvailu, yrityksen kehittäminen ja asiakkaiden omat mieltymykset eli asiakaskuva.
Pääosin haastateltavat olivat tyytyväisiä yrityksen toimintaan ja markkinointiviestintään. Yrityksen kuvailuissa korostuivat yrityksen luonnonkaunis ympäristö ja miellyttävät majoitustilat. Markkinointiviestinnässä korostuivat kotisivujen ja lehti-ilmoitteluiden kehittäminen. Kehittämisen teemassa paneuduttiin markkinointiviestinnän keinojen kehittämiseen ja korostettavien asioiden huomioimiseen. Asiakaskuvan selvittämisessä haastateltavat kertoivat arvostuksiaan ja mieltymyksiään.
Tuloksia käsittelin teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Tulokset ovat kehitysehdotuksia, jotka ovat sovellettavissa vain toimeksiantajayritys Porotilamajoitus Auttoon. Kehitysehdotuksissa otan huomioon sekä markkinointiviestinnän teorian että asiakkaiden kommentit. Kehitysehdotukset ovat toteutettavissa pienellä budjetilla.