Yhteistoiminnan aloittaminen Venäjällä : case: Hyvinkään Kumi Oy
Pakharenko, Anna (2012)
Pakharenko, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810144
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten suomalainen yritys aloittaa parhaiten liiketoiminnan Venäjällä. Yritetään löytää paras tapa yhteistoiminnan aloittamiseksi. Otan selville mikä on tämän päivänen tilanne Venäjän markkinoilla ja esitän myös tehokkaita keinoja asiakkaiden ja partnereiden löytämiseksi. Opinnäytetyöni kertoo siitä, miten suomalainen yritys voi aloittaa yhteistoiminnan venäläisten kanssa. Työssäni tutkin liiketoimintaan liittyviä venäläisiä erityispiirteitä ja lopuksi luon suunnitelman liiketoiminnan käynnistämisestä.
Tutkimuksen teoreettinen osuus jakautui kolmeen osaan. Markkinatutkimus osiossa tutkitaan Pietaria liiketoiminnan alueena ja käsitellään venäläisiä erityispiirteitä. S.W.O. T- ja P.E.S. T analyysien avulla analysoidaan Suomen ja Venäjän markkinat. Toisessa kappaleessa on kerrottu viennistä ja erilaisista vientimuodoista, ja myös näihin liittyvistä lainsäädännöistä ja normeista. Viimeisessä teoreettisessa osiossa markkinointia käsitellään liiketoiminnan osana.
Opinnäytetyö soveltuu erityisesti liiketoimintaa Venäjälle suunnitteleville yrityksille ja yrityksille, jotka haluavat tehdä yhteistyötä venäläisten kauppakumppaneiden kanssa. Tuloksena on luotu suunnitelma ja aikataulu sen aloittamiseksi. Suunnitelmassa kiinnitän huomiota siihen, miten Hyvinkään Kumi Oy voi parhaiten valmistautua Venäjälle lähtöön. Johtopäätöksissä on esitetty toimintaohjeet vaiheittain, eli vaiheittainen suunnitelma, joka auttaa Hyvinkään Kumi Oy:tä sen toiminnoissa.
Tutkimuksen teoreettinen osuus jakautui kolmeen osaan. Markkinatutkimus osiossa tutkitaan Pietaria liiketoiminnan alueena ja käsitellään venäläisiä erityispiirteitä. S.W.O. T- ja P.E.S. T analyysien avulla analysoidaan Suomen ja Venäjän markkinat. Toisessa kappaleessa on kerrottu viennistä ja erilaisista vientimuodoista, ja myös näihin liittyvistä lainsäädännöistä ja normeista. Viimeisessä teoreettisessa osiossa markkinointia käsitellään liiketoiminnan osana.
Opinnäytetyö soveltuu erityisesti liiketoimintaa Venäjälle suunnitteleville yrityksille ja yrityksille, jotka haluavat tehdä yhteistyötä venäläisten kauppakumppaneiden kanssa. Tuloksena on luotu suunnitelma ja aikataulu sen aloittamiseksi. Suunnitelmassa kiinnitän huomiota siihen, miten Hyvinkään Kumi Oy voi parhaiten valmistautua Venäjälle lähtöön. Johtopäätöksissä on esitetty toimintaohjeet vaiheittain, eli vaiheittainen suunnitelma, joka auttaa Hyvinkään Kumi Oy:tä sen toiminnoissa.